تبلیغات
اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله - مناظرات و گفت وگوهای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
اللهمّ صلّ علی فاطمة وابیها و بعلها و بنیها و امّها
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی محمد و آل محمد

و عجل فرجهم


حضرت روح الله:

هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری، به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند ، لکن ... اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ملیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ... کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند."
فرازی از وصیتنامه


رهبر معظم انقلاب:

"اگر كسى در مقابل جوانان ادّعا كند و بگوید نظام اسلامى ما هیچ عیبى ندارد و همان قالبى را كه اسلام خواسته، ما پیاده مى‌كنیم، گزاف گفته است. به هیچ وجه اینطور نیست ... اما آنچه كه حقیقت است، این است كه ما به عنوان مسلمانانى كه راهمان را شناخته ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروى خود را براى این راه گذاشته‌ایم؛ با همه وجود در این راه حركت مى‌كنیم و ادامه خواهیم داد."
دیدار با جوانان اصفهان. ۸۰/۸/۱۲

نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
[cb:blog_page_title]
[cb:post_body1] [cb:post_body2]


طبقه بندی: [cb:post_category_name]،
برچسب ها:[cb:post_tag_name]،


[cb:post_continue_link]
تاریخ : [cb:post_create_date] | [cb:post_create_time] | نویسنده : [cb:post_author_name] | نظرات([cb:post_comment_count])

.: تعداد کل صفحات [cb:pages_total] :. [ [cb:pages_no] ]

.: Weblog Themes By Bia2skin :.
مطالب اخیر وبگاه
مناظره امیر المؤمنین (ع) با بزرگانى از مهاجرین و انصار

سید صادق پیشنمازی

یكی از مباحث جذاب و آموزنده پیرامون شخصیت مولای متقیان علی علیه السلام گفت و گوی آن حضرت با افراد و شخصیت های معروف صدر اسلام است. در دو نوشتار گذشته، مناظره علی علیه السلام با ابابكر و اهل شوری مورد بحث و كنكاش قرار گرفت، اینك مناظره آن حضرت با بزرگانی از مهاجرین و انصار را تقدیم شما خواننده گرانقدر می كنیم. در این مناظره، علی علیه السلام ضمن بیان گوشه ای از صفات والای خویش به بیان حقانیت خلافت خود پرداخته و ادله مشهور مخالفین را پاسخ می گویند. در پی نوشت ها در مواردی كه احساس می شد نیازمند توضیح است، ضمن توضیح مختصر، منابع معتبر شیعه و سنی جهت مطالعه بیشتر معرفی گردیده است. امید آنكه این مختصر گامی مفید جهت آشنایی با شخصیت والای مولای متقیان بوده و برای مبلغان ارجمند در تبیین حقایق مفید باشد.

مجلس تفاخر
ابان از سلیم بن قیس نقل می كند كه گفت:
(1)
در زمان حكومت عثمان، در مسجد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را دیدم و در كنار او شاهد گفت و گوی جماعتی از مهاجرین و انصار پیرامون مباحث علمی و ذكر فضایل آنان بودم. مهاجرین از فضایل قریش می گفتند... و انصار به ذكر فضایل و سوابق خود می پرداختند... هر یك از دو گروه، نام شخصیتی را برده و می گفتند: فلانی از ماست، تا بر افتخارات خود بیفزایند... صحبت به درازا كشید. نزدیك به دویست نفر در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله حضور داشتند. از مهاجرین افرادی چون علی بن ابی طالب علیه السلام و دو فرزندش، سعد بن ابی وقاص، عبدالرحمان بن عوف، طلحه، زبیر، عمار، مقداد، ابوذر، عبدالله بن عمر و... و از انصار افرادی چون اُبی بن كعب، زید بن ثابت، ابو ایوب انصاری، جابر بن عبدالله، زید بن ارقم و... بودند. علی علیه السلام و بستگانش در آن جمع، ساكت بوده و سخن نمی گفتند، مردم روی به علی علیه السلام كردند و گفتند:
چرا سخن نمی گویید؟

همه فضایل به بركت رسول الله صلی الله علیه و آله
هر كدام از دو گروه فضیلتی را گفتند و به حق هم گفتند، و من از شما ای گروه قریش و انصار سؤال می كنم؟ به خاطر چه كسی خداوند این فضایل را به شما عنایت فرمود؟ آیا به خاطر خودتان و قبایل و خانواده هایتان بود و یا به خاطر غیر شما؟
خداوند به خاطر پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندان او این فضایل را به ما عطا فرمود، و بر ما منت نهاد، نه به خاطر خود و قبایل و خاندانمان.
راست گفتید.

خلقت نور پیامبر و اهل بیت علیهم السلام قبل از خلقت آدم
آیا اقرار می كنید آنچه از خیر دنیا و آخرت كه بدان دست یافته اید فقط (به واسطه) ما اهل بیت بوده نه از شما؟ و آیا می دانید كه پسر عمویم رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: «چهارده هزار سال قبل از خلقت آدم، من و اهل بیتم نوری بودیم در پیشگاه پروردگار، وقتی خداوند آدم را خلق كرد، آن نور را در صلب او قرار داد و او را به زمین فرستاد. سپس خداوند همچنان ما را از صلب های با شرافت، به رحم های پاك و از رحم های پاك به اصلاب با شرافت بین پدران و مادران منتقل نمود....»
آری قطعا این را از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده ایم.

سد ابواب بجز باب علی علیه السلام
آیا اقرار می كنید كه پیامبر صلی الله علیه و آله هر دری به جز درب خانه مرا به مسجد مسدود كرد؟ آن گاه بعضی در این رابطه سخنانی گفتند و پیامبر اكرم فرمودند: من در خانه های شما را نبستم، و در خانه ای را باز نگذاشتم، بلكه خداوند به من دستور بستن در خانه های شما و باز گذاشتن در خانه او را داد.
به خدا سوگند آری.

شكافی به قدر چشم
آیا اقرار می كنید كه عمر اصرار داشت شكافی به قدر چشم از خانه اش به مسجد باز كند، ولی پیامبر صلی الله علیه و آله اجازه ندادند
(2).
به خدا سوگند آری.....

علی بهترین است
آیا اقرار می كنید كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند: تو را به ازدواج كسی در آوردم كه بهترین اهل بیتم، بهترین امتم، مقدم ترین آن ها در اسلام، بالاترین آن ها در حلم و بیشترین آن ها در علم است؟
(3)
به خدا سوگند آری.

علی وسیله نجات
آیا اقرار می كنید كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در آخرین خطبه ای كه برای شما ایراد كردند، فرمودند: ای مردم! من در میان شما دو چیز گران بها باقی گذاشتم كه تا به آن دو تمسك دارید هرگز گمراه نمی شوید، آن دو كتاب خدا و اهل بیتم می باشند
(4).
به خدا سوگند آری.

علی سابق الی الله
سوگندتان می دهم به خداوند آیا می دانید كه خداوند عز و جل در كتابش سابق را بر مسبوق در بیش از یك آیه فضیلت داده است. و احدی از این امت از من نسبت به خدا و رسولش سبقت نگرفته؟
(5)
به خدا سوگند آری.

علی افضل اوصیا
سوگندتان می دهم به خداوند آیا می دانید وقتی این آیات نازل شد: «والسابقون الاولون من المهاجرین و الانصار »
(6)، «و السابقون السابقون اولئك المقربون »(7) از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در رابطه با آیات سؤال شد. حضرت رسول صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: خداوند این آیات را در مورد انبیا و جانشینان ایشان نازل كرده است، من افضل انبیاء و رسولان خدایم و علی بن ابی طالب علیه السلام جانشین من، افضل اوصیاء است؟(8)
آری به خدا سوگند.

آیات عظمت علی علیه السلام
سوگندتان می دهم به خداوند، آیا می دانید وقتی این آیات نازل شد: «یا ایهاالذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم »
(9)، «انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزكوة و هم راكعون»(10)، «ام حسبتم ان تتركوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منكم و لم یتخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المؤمنین ولیجه »(11)، مردم گفتند: آیا این آیات در باره بعضی از مؤمنین است یا نسبت به همه آنان عمومیت دارد؟ خداوند عز و جل به پیامبر شما دستور داد تا والیان امرشان را به آنان بشناساند و ولایت را مانند نماز و زكات و روزه و حجشان، برایشان تفسیر كند. لذا مرا در غدیر خم برای مردم منصوب نمود. (12)

خوف از طعن و تكذیب رسول الله توسط بعضی از صحابه
در ادامه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله خطابه ای ایراد كرد و فرمود: ای مردم خداوند مرا به رسالتی فرستاده كه سینه ام از آن به تنگ آمده و گمان كردم كه مردم مرا تكذیب می كنند، لكن خداوند مرا ترسانید كه باید این پیام را برسانم وگرنه مرا عذاب خواهد كرد. سپس دستور داد ندا كنند تا مردم جمع شوند، بعد خطبه خواند و فرمود: ای مردم! آیا می دانید كه خداوند عز و جل صاحب اختیار من است و من صاحب اختیار مؤمنین هستم؟
مردم در پاسخ گفتند: آری یا رسول الله. آنگاه فرمود بر خیز ای علی، من برخواستم. پیامبر اكرم فرمود: هر كس من مولای اویم این علی مولای اوست. خدایا دوست بدار آن كه او را دوست
بدارد و دشمن بدار آن كه او را دشمن بدارد.
در آن هنگام سلمان برخاست و عرض كرد یا رسول الله، ولایت و صاحب اختیاری علی علیه السلام چگونه است؟
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: ولایت او همانند ولایت من است، هر كس من نسبت به او از خودش صاحب اختیارترم علی هم نسبت به او این گونه است. سپس خداوند متعال این آیه را نازل كرد: «الیوم اكملت لكن دینكم و اتممتُ علیكم نعمتی و رضیتُ لكم الاسلام دینا»
(13) آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله سه مرتبه تكبیر گفت و فرمود: الله اكبر بر كمال نبوت من، تكمیل دین خدا ولایت علی بعد از من است.

ای مردم خداوند در كتابش شما را امر به نماز كرد و من آن را برایتان بیان نمودم؛ به زكوة، حج و روزه دستور فرمود، آن را نیز برای شما روشن كردم؛ به ولایت (علی) دستور داد و من شما را شاهد می گیرم كه ولایت مخصوص این شخص (علی علیه السلام)، سپس دو فرزندش و سپس برای اوصیای او از فرزندانشان بعد از ایشان است....

ابوبكر و عمر برخاستند و گفتند: یا رسول الله صلی الله علیه و آله آیا این آیات مخصوص علی است؟!
پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: آری در باره او و جانشینانم تا روز قیامت
(14) است. آن دو گفتند: آنان را برای ما بیان فرما.
حضرت رسول فرموند: علی، برادرم، وزیرم، وارثم، وصیم و جانشینم در امتم و صاحب اختیار هر مؤمن بعد از من است. سپس پسرم حسن، آنگاه پسرم حسین و سر انجام نه نفر از فرزندان پسرم حسین یكی پس از دیگری كه قرآن با آنان و آنان با قرآنند، نه آن ها از قرآن جدا می شوند و نه قرآن از آن ها، تا بر سر حوض بر من وارد شوند.
(15)
آری به خدا سوگند، همه آنچه را كه گفتی دقیقا شنیدیم و حاضر بودیم....
در آن هنگام زیدبن ارقم، براء بن عازب، ابوذر، مقداد، عمار و... گفتند: ما شهادت می دهیم بر آنچه كه گفتی.... آنگاه كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: ای مردم خداوند در كتابش شما را امر به نماز كرد و من آن را برایتان بیان نمودم؛ به زكوة، حج و روزه دستور فرمود، آن را نیز برای شما روشن كردم؛ به ولایت (علی) دستور داد و من شما را شاهد می گیرم كه ولایت مخصوص این شخص (علی علیه السلام)، سپس دو فرزندش و سپس برای اوصیای او از فرزندانشان بعد از ایشان است....

علی پناه امت بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله
سپس پیامبر اكرم ادامه دادند و فرمودند: ای مردم پناه و امامتان بعد از خود و ولی و هدایت كننده شما را برایتان بیان كردم
(16) و او برادرم علی بن ابی طالب است. او در میان شما به منزله من در میان شماست. در دین خود از او پیروی كنید و در همه امورتان از او اطاعت كنید. زیرا آنچه كه خداوند از علم و حكمتش به من آموخته، نزد اوست. از او بپرسید و از او و جانشینان بعد از او بیاموزید و به آنان چیزی یاد ندهید و بر آنان پیشی نگیرید و از ایشان عقب نمانید كه آنان با حق و حق با آنان است و از هم جدا نمی شوند. بعد از ادای شهادت (بر آنچه بیان شد) جمعیت نشستند.

علی علیه السلام و حدیث كساء
سلیم بن قیس می گوید: سپس علی علیه السلام فرمود: «ای مردم! آیا می دانید خداوند در كتابش این آیه را نازل كرده: «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا. »
(17)زمانی پیامبر صلی الله علیه و آله، من و فاطمه و دو پسرم حسن و حسین را جمع كرد و رو اندازی از فدك بر روی ما انداخت و فرمود: اینان اهل بیت من و فامیل و اقربای من هستند، آنچه آنان را ناراحت كند مرا ناراحت كرده و آن چه آنان را اذیت كند مرا اذیت كرده و آن چه آنان را به تنگ آورد مرا به تنگ می آورد. (خدایا) رجس و پلیدی را از آنان ببر و آنان را پاك گردان. ام سلمه عرض كرد یا رسول الله: من هم با شما هستم؟ پیامبر فرمودند: عاقبت تو به خیر است. ولی این آیه فقط در باره من و برادرم و دخترم فاطمه و دو پسرم و نه نفر از فرزندان پسرم حسین به طور خاص نازل شده و احدی غیر از آنان در این آیه همراه ما نیست.
شهادت می دهیم كه ام سلمه این مطالب را برای ما نقل كرد و ما همین را از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدیم و آن حضرت برای ما مثل حدیث ام سلمه را نقل فرمود.

علی علیه السلام جلوه ای از صادقین
سوگندتان می دهم به خداوند، آیا می دانید كه پروردگار، این آیه را نازل كرد: «یا ایهاالذین آمنوا اتقواالله و كونوا مع الصادقین»
(18)، سلمان سؤال كرد: یا رسول الله آیا این آیه عمومیت دارد یا مربوط به عده ای خاص است؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: اما امر شدگان، همه مؤمنین هستند كه مورد فرمان قرار گرفتند، اما صادقین مخصوص برادرم علی و اوصیای من بعد از او تا قیامت است.
آری به خدا سوگند.

علی علیه السلام شاهد بر مردم
سوگندتان می دهم به خداوند، آیا می دانید كه خداوند در سوره حج چنین نازل كرده: «یا ایها الذین آمنوا... هو سماكم المسلمین من قبل و فی هذا لیكون الرسول شهیدا علیكم و تكونوا شهداء علی الناس
(19)...»، در آن هنگام سلمان به پاخاست و عرض كرد: اینان چه كسانی هستند كه تو بر آنان شاهدی و آنان بر مردم شاهدند و خداوند آنان را برگزیده و در دین بر آنان سختی قرار نداده، همان كه دین پدرشان ابراهیم است؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اینان فقط سیزده نفر مورد نظر می باشند، نه غیر از امت. سلمان پرسید:
یا رسول الله صلی الله علیه و آله آنان را برای ما بیان فرما. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من و برادرم و یازده نفر از فرزندانم.
سوگند به خداوند آری.

علی وجودی گران بها
شما را به خدا سوگند می دهم آیا می دانید كه پیامبر صلی الله علیه و آله در آخرین خطابه خود فرمود: ای مردم من در میان شما دو چیز گران بها باقی می گذارم، كتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم. به این دو تمسك جویید كه هرگز گمراه نمی شوید، خداوند لطیف به من خبر داده و وعده داده است كه این دو از یكدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض كوثر، بر من وارد شوند.
(20)
در آن هنگام عمر بن خطاب در حالی كه غضب او را گرفته بود برخاست و گفت: یا رسول الله آیا همه اهل بیت تو چنین اند؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند خیر، فقط اوصیای من از اهل بیتم كه اول آنان برادرم و وزیرم و وارثم و خلیفه ام در امت و صاحب اختیار هر مؤمن بعد از من است، سپس پسرم حسن و آنگاه پسرم حسین و سر انجام نه نفر از فرزندان حسین یكی پس از دیگری تا سر حوض كوثر نزد من آیند. آنان شاهدان خدا در زمین و حجت های او بر خلقش و خزانه داران علم او و معادن حكمت اویند. هر كس آنان را اطاعت كند خداوند را اطاعت كرده و هر كس از آنان سرپیچی كند از فرمان خداوند سرپیچی كرده است.
شهادت می دهیم كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله این مطالب را فرموده است.

آخرین تصدیق های اصحاب رسول الله بر فضیلت علی علیه السلام
سؤال های علی علیه السلام از مردم جهت ذكر فضایلش ادامه داشت، حضرت چیزی باقی نگذاشت مگر آنكه در مورد آن مردم را قسم داد و از آنان سؤال كرد و در همه موارد، مردم سخن او را تصدیق می كردند و شهادت می دادند كه سخن حقی است....
سلیم بن قیس می گوید: در بعضی از موارد همه مردم تصدیق می كردند و در بعضی از موارد عده ای ساكت مانده و لكن می گفتند: اینان كه شهادت دادند مورد اعتماد ما هستند....

طناب در گردن علی علیه السلام
طلحة بن عبد الله كه معروف به زیرك قریش بود گفت: چه كنیم با ادعای ابوبكر كه عمر و اصحابش او را تصدیق كردند و شهادت بر گفتار او دادند در آن روزی كه تو را به اجبار می آوردند در حالی كه در گردنت طناب بود. به تو امر كردند بیعت كن و تو در مقابل آنان با فضایل و سوابق خود استدلال كردی و همه تو را تصدیق كردند، ابوبكر ادعا كرد كه از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده است كه فرموده، خداوند نخواسته است نبوت و خلافت برای ما اهل بیت جمع شود. آنگاه عمر، ابوعبیده جراح، سالم و معاذ بن جبل او را تصدیق كردند...

پاسخ اول ـ پیمان پنج نفر در صحیفه خیانت است
حضرت علی علیه السلام در حالی كه از سخن طلحه به غضب آمده بود، برخاست و چیزی را كه كتمان می كرد فاش نمود و مطلبی را روشن كرد كه در روز مرگ عمر فرموده بود. ولی مردم مقصود آن حضرت را نفهمیده بودند. حضرت رو به طلحه كرد و در حالی كه مردم می شنیدند فرمود: ای طلحه! به خدا سوگند نوشته ای كه روز قیامت با آن خدا را ملاقات كنم محبوبتر از نوشته این پنج نفر نیست كه در حجة الوداع در خانه كعبه بر سر وفای به آن هم پیمان شدند كه اگر خداوند محمد را بكشد یا بمیراند یكدیگر را بر ضد من كمك و پشتیبانی كنند تا خلافت به من نرسد.

پاسخ دوم: علی صاحب اختیار مردم
ای طلحه! دلیل بر بطلان آنچه آنان شهادت دادند و بر صحت گفتار من، سخن پیامبر صلی الله علیه و آله است كه فرمود: «هر كس من نسبت به او از خودش صاحب اختیارترم، علی هم نسبت به او از خودش صاحب اختیارتر است. » من چگونه می توانم بر آنان صاحب اختیارتر از خودشان باشم در حالی كه آنان امیران و حاكمان بر من باشند.

پاسخ سوم: حدیث منزلت
همچنین سخن پیامبر صلی الله علیه و آله كه فرمود: تو نسبت به من جز در نبوت همچون هارون نسبت به موسی هستی. اگر همراه نبوت چیز دیگری (همچون خلافت) هم بود كه باید استثنا می شد، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آن را استثنا می كرد.
(21)

پاسخ چهارم: حدیث ثقلین
همچنین سخن رسول الله كه فرمودند: من در میان شما دو چیز گران بها باقی گذاردم كه تا به این دو تمسك كرده اید هرگز گمراه نخواهید شد: كتاب خدا و عترتم. از آنان پیشی نگیرید و از اینان عقب نمانید. به آنان چیزی نیاموزید، به درستی كه از شما داناترند. بنابر این سزاوار است كه خلیفه بر امت كسی جز داناترین آنان به كتاب خدا و سنت پیامبرش نباشد. [و به فرموده پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله ما داناترین امت هستیم] خداوند هم می فرماید: «افمن یهدی الی احق ان یتبع اَمّن لایهدی الا ان یهدی فمالكم كیف تحكمون»
(22) و همچنین می فرماید: «ان الله اصطفاه علیكم و زاده بسطة فی العلم و الجسم. »(23)
و نیز پیامبر اكرم فرمودند: هیچ امتی اختیار حكومت خود را به دست كسی نمی سپارد در حالی كه عالم تر از او در میانشان باشد، مگر آن كه كارشان رو به زوال و پایین می رود تا به آنچه ترك كرده اند باز گردند. مگر ولایت، غیر از امیر بودن بر امت است؟

پاسخ پنجم: علی علیه السلام امیر عمر و ابابكر
دلیل بر دروغ آنان و باطل بودن گفتار و سخن ناحقشان این است كه به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به عنوان امیرالمؤمنین بر من سلام كردند.
(24) این مطلب حجت است بر آنان (ابوبكر و عمر) و بر تو و به خصوص بر اینكه همراه تو است (زبیر) و بر همه امت و بر این دو نفر (حضرت به سعد بن ابی وقاص و عبد الرحمان بن عوف اشاره كردند.) و بر این خلیفه شما یعنی عثمان.

پاسخ ششم: تناقض گویی عمر
ما گروه شش نفری شوری همگی زنده هستیم. اگر عمر و اصحابش در نسبت دادن آن حدیث به پیامبر راست می گفتند، پس چرا عمر مرا جزء شوری قرار نداد؟ آیا ما را در شوری برای خلافت [تعیین خلیفه [قرار داد یا غیر آن؟ اگر نظرتان این است كه شوری را برای غیر انتخاب امیر و خلیفه قرار داد، پس اكنون عثمان بر ما امارتی نخواهد داشت، چون در این صورت ما مأمور بودیم در غیر مسأله خلافت مشورت كنیم و اگر شوری در باره خلافت بود، چرا مرا همراه شما داخل شوری نمود؟! چرا مرا خارج نكرد؟ در حالی كه می گفت پیامبر اهل بیتش را از خلافت خارج كرده و خبر داده كه آنان را در خلافت نصیبی نیست.

پاسخ هفتم: سخنان عمر در هنگام مرگ پیرامون عظمت علی علیه السلام
چرا عمر هنگامی كه ما شش نفر اصحاب شوری را یكی یكی فراخواند به پسرش عبد الله گفت (در اینجا حضرت اشاره به پسر عمر نمود و فرمود:) هان او اینجاست. تو را قسم می دهم به خدا كه بگویی وقتی ما خارج شدیم پدرت به تو چه گفت؟
عبدالله بن عمر گفت: حال كه مرا قسم دادی، او گفت اگر با اصلع
(25) بنی هاشم بیعت كنند، آنان را به وسط جاده روشن خواهد كشانید و [ملت و جامعه را] طبق كتاب پروردگارشان و سنت پیامبرشان به پاخواهد داشت.

كتمان راز توسط عبد الله بن عمر
حضرت خطاب به پسر عمر فرمودند: ای پسر عمر در آنجا تو به او چه گفتی؟ پسر عمر پاسخ گفت: من به او گفتم ای پدر چه مانعی داری كه او را خلیفه قرار دهی؟
حضرت فرمود: عمر به تو چه جوابی داد.
پسر عمر گفت: او مطلبی گفت كه آن را كتمان می كنم.

افشاء راز عمر توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام
حضرت فرمود: پیامبر در زمان حیات خویش و در خواب وقتی كه پدرت عمر مرد، آنچه او به تو گفته و تو به او گفته ای را به من خبر داد. و هر كس پیامبر صلی الله علیه و آله را در خواب ببیند گویا او را در بیداری دیده است.

گریه عبدالله بن عمر
پسر عمر گفت: پیامبر چه چیزی را به تو خبر داده؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: ای پسر عمر! تو را به خدا سوگند می دهم كه اگر برایت نقل كردم گفتارم را تصدیق كنی.

پسر عمر پاسخ داد: اگر هم خواستم ساكت می مانم. حضرت علی علیه السلام فرمود: وقتی به عمر گفتی چه مانعی داری كه او (علی) را خلیفه قرار دهی، عمر گفت: مانع من صحیفه ای است كه در بین خود نوشتیم و معاهده ای كه در كعبه در حجة الوداع بر سر آن هم پیمان شده ایم.
پسر عمر در اینجا ساكت شد و گفت: تو را به حق پیامبر سوگندت می دهم كه از من دست برداری.
سلیم می گوید: در آن مجلس پسر عمر را می دیدیم در حالی كه گریه گلویش را گرفته بود و از دو چشمانش اشك جاری بود.

اتمام حجت بر اهل شوری
حضرت سپس رو به طلحه و زبیر و غیره فرمودند: «به خدا سوگند اگر آن پنج نفر (اصحاب صحیفه) به پیامبر نسبت دروغ داده اند ولایت آن ها بر شما حلال نیست. و اگر راست گفتند بر شما حلال نیست كه مرا همراه خود داخل شوری قرار دهید، زیرا ورود من در شوری (به گفته شما) مخالفت با رسول الله علیه السلام و سرپیچی از فرمان او به حساب می آید.»
آنگاه رو به سوی مردم كرد و فرمود: «به من خبر دهید، من در میان شما چگونه ام؟ آیا راستگو هستم یا دروغگو؟ » مردم پاسخ دادند: بلكه در كمال راستگویی و صداقت هستی. به خدا سوگند نه در زمان جاهلیت و نه بعد از اسلام، تو را به دروغگویی نشناختیم...






1)- این مناظره در احتجاج طبرسی، ج 1، ص 337 و كتاب سلیم بن قیس هلالی، حدیث 11 آمده است.
2)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به بحار الانوار، ج 39، ص 23.
3)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به كنز العمال هندی، ج 11، ص 605.
4)-در صحیح مسلم، ج 15، ص 180 و 181، ضمن این كه تأكید پیامبر اكرم بر حفظ حرمت اهل بیت ذكر شده، این نكته مورد توجه قرار گرفته كه مقصود آل علی علیه السلام و خاندان او هستند و حدیث معروف شامل زنان پیامبر اكرم نمی شود.
5)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به تاریخ طبری، ج 2، ص 217.
6)- توبه/ 100 ـ پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار.
7)- واقعه/ 11 ـ 10 پیشگامان، پیشگامند، آن ها مقربانند.
8)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به تاریخ ابن عساكر، ج 30، ص 5.
9)- نساء/59 ـ ای كسانی كه ایمان آورده اید! اطاعت كنید خدا و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولی الامر را.
10)- مائده/55 ـ سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او آن ها كه ایمان آورده اند، همان ها كه نماز را بر پا می دارند و در حال ركوع زكات می دهند.
11)- توبه/ 16 ـ آیا گمان كرده اید كه (به حال خود) رها می شوید در حالی كه خداوند هنوز كسانی را كه از شما جهاد كردند و غیر از خدا و رسولش و مؤمنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند (از دیگران) مشخص نساخته است؟ (باید آزمون شوید و صفوف از هم جدا گردد.)
12)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به مسند احمد، ج 1، ص 118 و كتاب شریف الغدیر.
13)- مائده/ 3 ـ «امروز دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم » - در صحیح بخاری، ج 6، ص 383، روایتی نقل می كند كه یكی از بزرگان یهودی به عمر گفت اگر این آیه برای ما بود، ما آن روز را عید می گرفتیم.
14)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به صحیح بخاری، ج 9، كتاب استخلاف، ص 729.
15)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به صحیح ترمذی، ج 3، ص 297.
16)- رجوع شود به مستدرك حاكم، ج 3، ص 122.
17)- احزاب/33 ـ «خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد» - فخر رازی در تفسیر كبیر، ج 27، ص 166، تصریح می كند كه قدر متیقن از آل البیت، علی، فاطمه و حسنین می باشند.
18)- توبه/119 ـ «ای كسانی كه ایمان آورده اید (از مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید.»
19)- حج/ 78 ـ 77 ـ «ای كسانی كه ایمان آورده اید... خداوند شما را در كتاب های پیشین و در این كتاب آسمانی مسلمان نامید تا پیامبر گواه بر شما باشد و شما گواهان بر مردم....»
20)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به صحیح مسلم، ج 15، ص 180، باب فضایل علی علیه السلام.
21)- جهت آگاهی بیشتر رجوع شود به صحیح مسلم، ج 15، ص 176.
22)- یونس/ 35 ـ «آیا كسی كه به حق هدایت می كند سزاوارتر است كه تابع او شوند یا كسی كه هدایت نمی شود مگر آن كه او را هدایت كنند، پس شما را چه شده و چگونه حكم می كنید. »
23)- بقره/247 ـ «به درستی كه خداوند او را بر شما برگزید و در علم و جسم به او وسعت داد.»
24)- مسند احمد، ج 4، ص 28.
25)- اصلح یعنی كسی كه جلوی سرش مو ندارد كه در اینجا اشاره به امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 11
مطالب مرتبط :
مناظره امیرالمؤمنین علیه السلام با ابابكر
مناظره ‏ى امیرالمؤمنین (ع) با اهل شورى

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir