تبلیغات
اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله - پناهیان:عده‌ای از كسانی كه جزء یاران حضرت هستند می رسد زمانی که او را انکار می کنند
اللهمّ صلّ علی فاطمة وابیها و بعلها و بنیها و امّها
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی محمد و آل محمد

و عجل فرجهم


حضرت روح الله:

هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری، به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند ، لکن ... اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ملیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ... کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند."
فرازی از وصیتنامه


رهبر معظم انقلاب:

"اگر كسى در مقابل جوانان ادّعا كند و بگوید نظام اسلامى ما هیچ عیبى ندارد و همان قالبى را كه اسلام خواسته، ما پیاده مى‌كنیم، گزاف گفته است. به هیچ وجه اینطور نیست ... اما آنچه كه حقیقت است، این است كه ما به عنوان مسلمانانى كه راهمان را شناخته ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروى خود را براى این راه گذاشته‌ایم؛ با همه وجود در این راه حركت مى‌كنیم و ادامه خواهیم داد."
دیدار با جوانان اصفهان. ۸۰/۸/۱۲

نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
[cb:blog_page_title]
[cb:post_body1] [cb:post_body2]


طبقه بندی: [cb:post_category_name]،
برچسب ها:[cb:post_tag_name]،


[cb:post_continue_link]
تاریخ : [cb:post_create_date] | [cb:post_create_time] | نویسنده : [cb:post_author_name] | نظرات([cb:post_comment_count])

.: تعداد کل صفحات [cb:pages_total] :. [ [cb:pages_no] ]

.: Weblog Themes By Bia2skin :.
مطالب اخیر وبگاه

خبرگزاری فارس: دومین وظیفه از وظایف آخرین منتظران عصر ظهور "آمادگی برای مواجهه با امامی كه بر اساس علم خود و با حكم داودی قضاوت می‌كند "، است. ما برای برخورداری از امامی كه عقل كلّ است و تحلیل رفتارهای او برای بسیاری از مردم دشوار است، باید آماده باشیم.

A0876760.jpg


به گزارش خبرنگار فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در دومین شب سخنرانی خود در جمع طلاب و دانشجویان در محل مدرسه علمیه صدر بازار، با ذكر برخی روایات معتبر، در خصوص تفاوت حكومت امام زمان(ع) دومین وظیفه از وظایف آخرین منتظران عصر ظهور را "آمادگی برای مواجهه با امامی كه بر اساس علم خود و با حكم داودی قضاوت می‌كند " دانست و گفت: ما برای برخورداری از امامی كه عقل كلّ است و تحلیل رفتارهای او برای بسیاری از مردم دشوار است، باید آماده باشیم. اگر ما آمادگی برخورداری از یك امام عالِم مطلق و عاقلِ كامل را نداشته باشیم نه تنها نمی‌توانیم رفتارهای او را تحلیل كنیم بلكه یك جاهایی به مخالفت با ایشان هم اقدام خواهیم كرد.
مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن اشاره به برخی از روایات مربوطه، در خصوص فلسفه به‌وجود آمدن چنین فضایی توضیحاتی داد، كه در ادامه برخی از مهمترین مطالب مطرح شده در این سخنرانی را می‌خوانید:

" هر زمانی اقتضائات خاص خود را دارد و درك مقتضیات زمان در موقعیتهای مختلف نیازمند عقل و فهم است. این قاعده كلی در ارتباط با عصرِ ظهور و در آستانه ظهور نتایج خاصی به‌دنبال خواهد داشت. آیا در آستانه ظهور وظایف ویژه‌ای بر دوش ما می‌آید؟ آن نكات حساسی كه چه بسا مطالب جدیدی نباشند ولی بدلیل مقتضیات زمان، اهمیت و حساسیت فوق‌العاده می‌یابند و باید مورد توجه قرار گیرند "آخرین وظایف منتظران " هستند. لذا ما به‌عنوان آخرین گروه منتظران، باید وظایف خود را عمیقاً مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

" برخی از این وظایف در مقام نگرش هستند و همانطور كه ذكر شد یكی از آنها "آمادگی ذهنی برای برخورداری از امام مقتدر " است. برای تصوّر بهتر این موضوع حداقل كاری كه می‌توان انجام داد اینست كه "اقتدار " اولیاءالله در صدر اسلام را در ذهن خود به تصویر بكشیم و ظرفیت پذیرش آنرا در خودمان ایجاد كنیم هرچند اقتدار امام عصر(عج) به‌دلیل شرایط متفاوت با دوران صدر اسلام، بسیار بیشتر از اقتدار پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) خواهد بود. همچنین ساخت فیلمهایی با این موضوع می‌تواند كمك شایانی به این تصویرسازی بنماید.

" وظیفه دیگر از وظایف آخرین منتظران، آمادگی برخورداری از امامی است كه "عالِم به اسرار غیب " و "برخوردار از الهام الهی " است و به "حكم داودی " قضاوت خواهد كرد. امامی كه بر اساس مصالح والاتر و دوراندیشانه‌تر عمل خواهد كرد، نه بر اساس مصالح ظاهری و قابل لمس. (امام صادق(ع): إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع حَكَمَ بَیْنَ النَّاسِ بِحُكْمِ دَاوُدَ لَا یَحْتَاجُ إِلَى بَیِّنَةٍ، یُلْهِمُهُ اللَّهُ تَعَالَى فَیَحْكُمُ بِعِلْمِهِ،( غیبت نعمانی، ج2،ص386) /امام حسن عسكری(ع): إِذَا قَامَ [القائم] قَضَى بَیْنَ النَّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضَاءِ دَاوُدَ ع لَا یَسْأَلُ الْبَیِّنَةَ؛كافی،ج1،ص509) مواجهه با امامی كه "عقل كلّ " است و افق درك و فهم او بسیار بالاتر از ماست و به دلیل رفع محدودیت‌ها و مظلومیت‌ها مطابق فهم خود عمل می‌كند، كار راحتی نیست. درست است كه امام زمان(ع) نیز همچون پیغمبر(ص)، بشری است مثل ما، و زندگی ساده ای دارد ولی به این معنا نیست كه حضرت همانند ما فكر می‌كند و به اندازه ما می‌فهمد. همچنین شرایط اجتماعی به‌گونه‌ای نیست كه ناچار باشد در حد فهم اندك برخی از مردم عمل كند.

" این نقل تاریخی در مورد عدم همراهی مردم با امیرالمؤمنین(ع) معروف است كه فرموده‌اند: علی(ع) كسی همانند مردم نبود بلكه از مردم خیلی فاصله داشت و مردم كسی را كه مانند خودشان باشد بیشتر می‌پسندند، (إِنَّ عَلِیّاً تَقَدَّمَهُمْ إِسْلَاماً وَ فَاقَهُمْ عِلْماً وَ بَذَّهُمْ شَرَفاً وَ رَجَحَهُمْ زُهْداً وَ طَالَهُمْ جِهَاداً فَحَسَدُوهُ وَ النَّاسُ إِلَى أَشْكَالِهِمْ وَ أَشْبَاهِهِمْ أَمْیَلُ مِنْهُمْ إِلَى مَنْ بَانَ مِنْهُمْ فَافْهَم‏/امالی شیخ طوسی،حدیث1256) ما از دور و از پسِ تاریخ از شنیدن علم و حكمتِ علی‌(ع) لذت می‌بریم ولی باید دید از نزدیك و در مواجهه با چنین انسان برتری چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد. با یادآوری داستان حضرت موسی(ع) در مواجهه با حضرت خضر(ع) و اشاراتی كه در این قصه قرآنی شده، متوجه می‌شویم كه موضوع تا چه حدّ پیچیده خواهد بود.

" ما برای برخورداری از امامی كه عقل كلّ است و تحلیل رفتارهای او بسیار دشوار است، باید آماده باشیم. اگر ما آمادگی برخورداری از یك امام عالِم مطلق و عاقلِ كامل را نداشته باشیم نه تنها نمی‌توانیم رفتارهای او را تحلیل كنیم بلكه یك جاهایی به مخالفت با ایشان هم اقدام خواهیم كرد.

" امام زمان(ع) با نشانه‌ها كار می‌كند و نیازی به بینه ندارد. ایشان در مقام قضاوت به حكم داودی رأی می‌دهند و نیازی به شاهد ندارند. با این توصیف هیچ فرد متخلّفی توان گریز از یك چنین دادگاهی را نخواهد داشت وطبیعتاً این امر تحوّلی عظیم در عالَم ایجاد خواهد كرد.(عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع حَكَمَ بَیْنَ النَّاسِ بِحُكْمِ دَاوُدَ لَا یَحْتَاجُ إِلَى بَیِّنَةٍ یُلْهِمُهُ اللَّهُ تَعَالَى فَیَحْكُمُ بِعِلْمِهِ وَ یُخْبِرُ كُلَّ قَوْمٍ بِمَا اسْتَبْطَنُوهُ وَ یَعْرِفُ وَلِیَّهُ مِنْ عَدُوِّهِ بِالتَّوَسُّمِ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ وَ إِنَّها لَبِسَبِیلٍ مُقِیمٍ/ارشاد مفید،ج2،ص386)

" چرا یك چنین فضایی در عصرِ پس از ظهور به‌وجود ‌خواهد‌آمد؟ فلسفه ایجاد یك چنین فضایی چیست؟ آیا فلسفه‌اش این نیست كه اگر بنا بر حاكمیت حقّ باشد باید همه حقّ به‌تمامِه باشد. "هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ "(توبه/33) اگر بخواهیم جامعه‌ای با حاكمیت حقّ داشته باشیم، و تمام باطل نابود شده باشد، دیگر هیچ روزنه‌ای نباید از اجرای حق خالی بماند و راه اجرای حق نباید در هیچ نقطه‌ای مسدود باشد كه در این صورت، از همان روزنه یك شكافی ایجاد خواهد شد و بمرور موجب میشود خدشه به كل حق وارد شود. اینجاست كه لزوم پر كردن شكافها و روزنه های نفوذ برای ایجاد خلل مشخص می‌شود.

" به عقل كاملی كه می‌خواهد یك چنین جامعه‌ای را اداره كند بیندیشیم. وقتی كسی خیلی بیشتر از دیگران بفهمد، تحمل او و درك او بسیار سخت است. به‌همین دلیل در روایات داریم: "حضرت دستی به سرِ مؤمنین می‌كشد تا عقل آنها زیاد شود "(كافی/1/25) تا بتوانند حضرت را كمك كنند. اگر كسی عاقل باشد در مواجهه با اوامر و احكام صادره از سوی حضرت، حداقل "احتمال صحت " می‌دهد و این انعطاف پذیری عقلانی در جای خود بسیار مفید است.

" گروهی كه فاقدِ انعطاف پذیری عقلانی بوده و اسیر فهم ناقص خود هستند، اجتهاد و فقاهت حضرت را زیر سؤال می‌برند و در مقابل ایشان خواهند ایستاد. یكی از آفات اهل علم اینست كه گاهی اسیر فهم و علم خود می‌شوند و از عقلانیت فاصله می‌گیرند. این اسارت علم، در جریان امتحانات قبل از ظهور نیز دیده خواهد شد بطوریكه در آستانه ظهور شاهد جنگ فهم‌های مختلفِ دینی خواهیم بود.( غیبت نعمانی/ص206) گروهی در قبل و بعد از ظهور هستند كه بر روی افكار و درك نادرست خود از دین، پافشاری كرده و موجبات هلاكت خود و دیگران را فراهم می‌كنند.

" در برخی از روایات مربوط به ظهور به ایستادگی عده‌ای از یاران حضرت در مقابل ایشان و برخورد قاطع حضرت با آنها اشاره دارد كه درك و تحلیل آن دشوار است. امام صادق(ع) پس از قرائت آیه "وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْكِتابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ "(هود/110) فرمودند: اِخْتَلَفُوا كَمَا اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ فِی الْكِتَابِ وَ سَیَخْتَلِفُونَ فِی الْكِتَابِ الَّذِی مَعَ الْقَائِمِ، الَّذِی یَأْتِیهِمْ بِهِ حَتَّى یُنْكِرُهُ نَاسٌ كَثِیرٌ فَیُقَدِّمُهُمْ فَیَضْرِبُ أَعْنَاقَهُمْ.(كافی/8/287) عده‌ای از كسانی كه جزء یاران حضرت هستند، بر سرِ فهمشان از كتاب خدا با حضرت اختلاف كرده و او را انكار می‌كنند، تا اینكه حضرت آنها را می‌آورد و گردنشان را می‌زند. در روایت دیگری نیز آمده كه گروهی كه در ركاب حضرت جنگیده‌اند، به‌دلیلِ فهمشان از دین، به انكار حضرت اقدام می‌كنند و لاجرم حضرت گردن آنها را می‌زند ولی برای دیگران مایه عبرت نشده و این مسأله تاچند مرتبه تكرار می‌شود.(اثبات الهداة/3/585/ح796)

" ما به‌جهت كسب آمادگی برای ظهور، باید این مسائل را برای خود حل كنیم و آمادگی مواجهه با چنین صحنه‌هایی را داشته باشیم. فهم ما از دین باید آنقدر بالا برود كه بدانیم دین عادت كردن به یك سلسله مناسك و آداب خاص نیست. دین تنزل دادن امر خدا و حقایق عالم به قدر اندیشه كم و كوتاه ما نیست. دین علاقه سطحی داشتن به خدا و خوبیها نیست. دین امر دیگری است كه در پسِ این ابتلائات كم كم خود را نشان می‌دهد و درجه عبودیت بندگان را مشخص خواهد كرد. دین از ما قدرت تحلیل و انعطاف پذیری فوق العاده‌ای در برابر حق می‌خواهد.

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir