تبلیغات
اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله - فتنه‌ دموكراسی، کفر شرح صدر یافته است
اللهمّ صلّ علی فاطمة وابیها و بعلها و بنیها و امّها
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی محمد و آل محمد

و عجل فرجهم


حضرت روح الله:

هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری، به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند ، لکن ... اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ملیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ... کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند."
فرازی از وصیتنامه


رهبر معظم انقلاب:

"اگر كسى در مقابل جوانان ادّعا كند و بگوید نظام اسلامى ما هیچ عیبى ندارد و همان قالبى را كه اسلام خواسته، ما پیاده مى‌كنیم، گزاف گفته است. به هیچ وجه اینطور نیست ... اما آنچه كه حقیقت است، این است كه ما به عنوان مسلمانانى كه راهمان را شناخته ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروى خود را براى این راه گذاشته‌ایم؛ با همه وجود در این راه حركت مى‌كنیم و ادامه خواهیم داد."
دیدار با جوانان اصفهان. ۸۰/۸/۱۲

نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
[cb:blog_page_title]
[cb:post_body1] [cb:post_body2]


طبقه بندی: [cb:post_category_name]،
برچسب ها:[cb:post_tag_name]،


[cb:post_continue_link]
تاریخ : [cb:post_create_date] | [cb:post_create_time] | نویسنده : [cb:post_author_name] | نظرات([cb:post_comment_count])

.: تعداد کل صفحات [cb:pages_total] :. [ [cb:pages_no] ]

.: Weblog Themes By Bia2skin :.
مطالب اخیر وبگاه
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری؛
فتنه‌ دموكراسی، کفر شرح صدر یافته است
902_368.jpg

در تحلیل فتنـه سال گذشته آگاهی از چند نکته ضروری است؛ نكته اول این است كه نگـــرش‌ها و تحلیــل‌هایی كه این حادثه‌ بزرگ را از رقابت‏های انتخاباتـــی شروع می‌كند، درك كاملی از وقایع مهم تاریخی ارائـــه نمی‏دهد؛ كه این ناشی از فقـــدان یك نگـــرش جامع و فلسفه تاریخی است که علل وقوع انقلاب اسلامی و این انتخابات در روند انقلاب را نمی توتنند تحلیل نمایند.عوامل پیدایش انقلاب اسلامی فوق عوامل روان‏شناختی و جامعه‏شناختی است و تنها در یك نگرش فلسفه‌ تاریخی قابل تحلیل است.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین سید  مهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی) بواسطه جامع نگری در تحلیل این وقایع و همچنین آگاهی از فلسفه تاریخی اینگونه جریانات در گفتاری به تحلیل فتنه سال 88 و بیان مواضع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در قبال رسالت های پیش روی انقلاب اسلامی در دنیا، پرداخته اند؛

نگرش حضرت امام (ره) به غرب مثبت نیست؛ حامیان تفکر ایجاد تمدن اسلامی كلیّت جریان غرب را منفی می‌دانند؛ نمی‌گویند كه هیچ عنصر مثبتی در غرب نیست! در كاخ فرعون هم مؤمن آل فرعون هست، همسر فرعون هست، نمی‌گویند كه هیچ موحدی در غرب نیست، هیچ عنصر مثبتی در غرب نیست! می‌گویند جهت كلی این تمدن باطل است؛ این تمدن را به صورت یك منظومه و سیستم می‏بینند؛ آن را دارای لایه‌های عمیق می‌بینند، می‌گویند كوه یخی است كه بیشتر آن زیر آب است، برجی است كه شالوده آن از آنچه مشاهده می‌شود خیلی اساسی‌تر است.

لذا غرب را مجموعه‌ای به هم پیوسته و دارای عمق و سطح می‌بینند و می‌گویند كلیت این جریان منفی است. شما این را در بعضی از آثار امام ببینید؛ از همان دوره‌ای كه در جواب «اسرار هزار ساله»، كشف‌الاسرار را نوشتند كلیّت غرب را مثبت نمی‌دانند؛ گاهی از كل تمدن غرب به بت پرستی مدرن تعبیر می‌كنند؛ چه تعبیری از این بهتر می‌خواهید؟! نظام‌های اجتماعی آنها را تحقیر می‌كنند؛ حمله‌های زیادی به دو نظام سرمایه‌داری و سوسیالیت می‌كنند. فرصت نیست تا نمونه‌هایی از بیانات امام و مقام معظم رهبری را بخوانم كه نگاهشان به غرب این‌گونه است؛ نمی‌خواهم بگویم هیچ عنصر مثبتی در غرب نمی‌بینند. ولی نگاهشان به كلیت غرب نگرشی بر اساس تفکر ایجاد تمدن اسلامی است، نگاه از سر فریفتگی نیست. نگاه سکولاریستی و اسلام مدرن نگاه از سر فریفتگی است؛ این فریفتگی عامل استعمار مدرن است، استعمار مدرن خیلی وقت است كه اردوكشی نظامی را كنار گذاشته است.

هرچند الآن به علت ضعف فرهنگ مجبور شده است در مواجهه تمدنی با اسلام، اردوكشی نظامی كند. به عقب برگشته است ولی یكی دو قرن بخصوص بعد از جنگ جهانی اردوكشی نظامی را كم كرده‌اند، بیشتر از طریق همین ایجاد فریفتگی پیش می‌روند، متفكرینی را تربیت می‌كنند كه فریفته غرب هستند مثل تقی‏زاده‌ها كه می‌گویند نجات ما در غربی شدن است و باید از مغز سر تا نوك پا غربی شویم؛ این آدم لازم نیست جاسوس باشد! او كاردار فرهنگی غرب است؛ ولو اینكه ایرانی است اما اگر كشور را دست او بدهید به غرب تحویل می‌دهد.

اما نگرشی بر اساس تفکر ایجاد تمدن اسلامی نگاه فریفتگی به غرب نیست. راه سعادت بشر را انحلال در جریان تجدد نمی‌داند، بلكه حاكمیت بر تجدد و تسخیر آن را به نفع اسلام می‌داند؛ شما همه جای سخنان امام (ره) این را می‌بینید؛ این نگرش به غرب، به اسلام و انقلاب اسلامی متفاوت است؛ انقلاب اسلامی را فقط یك انقلاب ضد استبدادی و یا ضد استعماری نمی‌دانند. آن را یك انقلاب حقیقتاً معنوی و اسلامی می‌دانند كه از متن حقیقت هستی و از اعماق جبهه‌ حق جوشیده و دنبال دگرگونی كل جهان است؛ شما شنیده‌اید، كه امام (ره) همان روزهای اولی كه حركتشان را شروع كردند به جناب آقای عسكراولادی فرمودند كه ما می‌خواهیم سه تا قدم برداریم، اگر هستید بیائید و اگر نیستید كناربروید! حالا من این سه قدم را تفسیر می‌كنم؛

1. باید در كانون اقتدار شیعه یا وطن جغرافیایی شیعه (یعنی ایران) یك دولت اسلامی تشكیل بدهیم.

2. باید در جهان اسلام بیداری اسلامی اتفاق بیفتد و هویت اسلامی در مقابل هویت غرب احیا شود؛ احیای این هویت است كه به احیای مجدد تمدن اسلامی و به برخورد تمدن‌ها ختم می‌شود؛ هر كجا مسلمانی است احساس هویت اسلامی و عزت كند؛ احساس كند كه هویت وابسته، با هویت اصیل ما چالش دارد. هانتینگتون خوب می‌فهمد كه می‏گفت دوره‌ دوره‌ برخورد تمدن‌هاست و دوره پایان تاریخ نیست!

3. قدم سوم ایجاد بیداری معنوی آن هم از سنخ معنویت توحید در جامعه مادی فعلی است؛ گرایش به معنویت توحیدی در جهان است كه همه معادلات جهانی را به هم می‌ریزد، این به معنای ایجاد شكاف ایدئولوژیك در خود غرب است، و این دارد اتفاق می‌افتد.موج گرایش به معنویت توحیدی و موج گرایش به اسلام در غرب، از مخاطراتی است كه غرب را تهدید به فروپاشی از درون می‌كند، این سه قدم امام (ره) است كه مقدمه‌ ظهور حضرت (عج) است.

نگاه امام (ره) این است كه انقلاب اسلامی یكی از مراحل حركت جبهه حق به سمت عصر ظهور است؛ مأموریتی هم كه برای انقلاب اسلامی قائلند در قدم اول ایجاد جمهوری اسلامی و نه یك حكومت دموكراتیك است. عبور از شاهنشاهی به دموكراتیك، افتادن از چاله در چاه است؛ از چنگال دموكراتیك رها شدن خیلی سخت‌تر از رها شدن از چنگال پادشاهی است؛ فتنه‌های دموكراسی خیلی سنگین‌تر از فتنه‌های سلطنت و پادشاهی است؛ لیبرال دموكراسی و ساختارهای آن بت‌پرستی مدرن در جهان است؛ چطور می‌توانید آن را با ساختارهای كهنه مقایسه‌ كنید، دموكراسی، كفر شرح صدر یافته است؛ لذا من با این تقسیم‌بندی‌ها كه دموكراسی را در طبقه تجدد و سلطنت را به سنت می‌برند مخالفم؛ می‌گویم شما حق و باطل دارید و هر دویش هم گذشته و آینده دارد؛ این سنت و تجددی كه آقایان می‌گویند هر دویش در جبهه‌ باطل است، هم برده‌داری سنت بوده، هم سلطنت سنت است، سنتی است كه تجددش دموكراسی می‌شود؛ هر دویش هم باطل است؛ این كفرِ شرح صدر یافته است و آن كفر بسیط است.

نگاه امام (ره) به مأموریت انقلاب اسلامی یك مأموریت فراگیر است، حالا این قسمت را من از كلام امام می‌خوانم.امام در تاریخ 2 / 1 / 68 به مهاجرین جنگ تحمیلی پیامی دادند كه قریب 72 روز مانده به رحلت‌شان است، پیام عجیبی است، به تناسب حرفهای مهمی می‏زنند كه یكی از آنها این است، «مسئولان ما باید بدانند كه انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه‌ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد». ببینید چه توصیه‌ای نسبت به مأموریت دولت می‌كنند، دولتی كه می‌خواهد دنبال ظهور باشد. «مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای كه بر عهده دارند منصرف كنند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد». باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره‌ هر چه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست كه آنها را از اهداف عظیم انقلاب كه ایجاد حكومت جهانی اسلام است منصرف كند» اینكه «مأموریت این انقلاب دموكراتیك و بر علیه استبداد است، یك انقلاب ضد استعماری است كه می‌خواهد از استعمار آزاد باشد» در نگاه امام (رض) كودكانه است. نگاه امام نگاه فلسفه تاریخی است، به مردم هم توصیه می‌فرماید كه «مردم عزیز ایران كه حقّاً چهره‌ منور تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند باید سعی كنند كه سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای كشور به وظیفه‌ اساسی‌شان كه نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند كه تنها برادری و صمیمیت را در چارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند»

یعنی تعامل با جهان در چارچوب مصلحت اسلامی، نه منافع ملی ناسیونالیستی. نه اینكه كشور را از اسلام جدا كنیم و بعد هم منافع ملی ناسیونالیستی را اصل قرار بدهیم! این حتماً خلاف است. باز هم می‌فرماید: «من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم كه از هیچ كس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و كمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز كمونیسم نكشند كه ما هنوز در قدم‌های اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم»، اینها الزامات دارد اینها با گل و بلبل نمی‌شود. سیاست‌های امام (ره) را ببینید.

«من باز می‌گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هویّت اسلامی‌تان ـ به خیال خام خودشان ـ بیرون نبرند آرام نخواهند نشست، نه از ارتباط با متجاوزان خوشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید كه اگر آرام گذارید لحظه‌ای آرام‌تان نمی‌گذارند»، این مأموریت انقلاب اسلامی است. یك درگیری مستمر.این دسته نگاه‌شان به قدرت‌های بزرگ جهانی منفی است و همه را استكباری می‌دانند، می‌گویند كل جبهه‌ مخالف، دشمن اسلام هستند.

ساخت كشور از منظر این سه نگاه چگونه است؟ «مأموریت برای وطنم»، این نگاه سكولاریست های مسلمان است، همان مأموریت برای وطن شاه است و چیز دیگری نیست، آنها را با هم مقایسه كنید، شاه دم از دروازه‌های تمدن زد و كم‌كم به سمت آن رفت كه تاریخ اسلامی را عوض كرد. اینها از این هم بدتر می‌گویند؛ مدرنیزاسیون مبنای اصلاح قرائت دینی است و این مدلی است كه برای بازسازی كشور می‌دهند و بعد هم می‏روند تا تغییرات بنیادین و تغییر در قانون اساسی و حذف اسلامیت از ساختار نظام؛ یك نظام دموكراتیك محض؛ به قول خودشان نهادهایی مثل ولایت فقیه، سپاه و ... را حذف كنند، این مدل سكولاریست‌هاست؛ مأموریت آنها مدرن‏سازی است. در مدرن‏سازی سعی می‌كنند كشور را از دست اسلام انقلابی نجات دهند، دشمن اصلی را این می‌دانند، بعد كه نجاتش دادند و در فرآیند توسعه قرار گرفت، سعی می‌كنند سهم تأثیر خودشان را در معادلات جهانی بالا ببرند.

توصیه‌ گروه دوم این است كه می‌گویند یك ایران آباد از نوع ژاپن اسلامی بسازیم كه این‌ می‌شود «مأموریت برای وطنمِ» دوم، نگاهشان به غرب چیست؟ می‌گویند آنها قدرت دارند و در تكنولوژی و عقلانیت هم برتر هستند و باید آنها را به رسمیت شناخت و با آنها تعامل كرد، در تعامل با غرب یك ایران آباد مذهبی می‌سازیم. تعامل، گفت‌وگو، مذاكره، مصالحه، چانه زنی، كوتاه آمدن، این امنیت ملی است.

اما نگاه سوم می‌گوید این كشور را به پایگاه تحول تمدنی تبدیل كنید، نقطه‌ كانونی تمدنی اینجا است. كسی می‏گفت، ایران تا قبل از اسلام كانون تمدن بوده است اما بعد از اسلام كانون تمدن نیست؛ ایران هم اكنون هم كانون تمدن است ولی تمدنش عوض شده است. بعد از اسلام ، ایران كانون تشیع شده است، تمدن عصر ظهور تمدن شیعی است، پس هنوز هم ایران نقطه‌ كانونی تمدن است اما تمدنی كه نمادش كعبه است، نمادش مدینه و نجف و كربلاست.

الآن ایران یكی از كشورهای تأثیرگذار در موازنه‌های جهانی است، چه كسی این را انكار می‌كند؟ وقتی رئیس جمهور خبری را اعلام می‌كند در رسانه ها غوغا می‌شود! اگر كشور ضعیفی بود كاری با آن نداشتند.اما موضع این سه نگاه نسبت به مأموریتهای جهانی چیست؟ سكولارها می‌گویند كه ما چه مأموریت جهانی‌ای داریم! هزار تا عنوان عقب‌افتادگی هم بارمان می‌كنند كه یك كشور عقب‌افتاده چنین و چنان، در مقابل پیشرفته و توسعه غرب چه می‌تواند انجام دهد. دیدگاه دوم هم به یك نسبتی همینطور است. می‌گویند مأموریت جهانی ما این است كه یكی از اقمار جامعه‌ جهانی بشویم و تعامل كنیم. اما دیدگاه سوم می‌گوید باید یك كشور نمونه‌ متمدن مذهبی بسازیم، باید از مبارزان عالم دفاع كنیم، بسیجیان عالم را راه بیندازیم و قله‌های رفیع عالم را بگیریم و به طرف عصر ظهور حركت كنیم.

نگاه اول و دوم گر چه با هم اختلاف دارند ولی در عمل آنجایی كه می‌خواهند الگوهای كلان را طراحی كنند، حتی در الگوی توسعه، نظریه دوم به نظریه اول گرایش پیدا می‌كند و منحل در آن می‌شود. هر دو در دراز مدت در یك تقابل و تعامل فرسایشی به نفع جریان تجدد عقب‌نشینی می‌كنند، همه عرصه‌ها را واگذار می‌كنند یك حضور حداقلی را در این میدان‌ها می‌پذیرند و قانع می‌شوند.

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir