تبلیغات
اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله - عربده‌های استعمار در پیچ و خم چادر بانوان ایرانی گم شد
اللهمّ صلّ علی فاطمة وابیها و بعلها و بنیها و امّها
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی محمد و آل محمد

و عجل فرجهم


حضرت روح الله:

هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری، به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند ، لکن ... اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ملیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ... کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند."
فرازی از وصیتنامه


رهبر معظم انقلاب:

"اگر كسى در مقابل جوانان ادّعا كند و بگوید نظام اسلامى ما هیچ عیبى ندارد و همان قالبى را كه اسلام خواسته، ما پیاده مى‌كنیم، گزاف گفته است. به هیچ وجه اینطور نیست ... اما آنچه كه حقیقت است، این است كه ما به عنوان مسلمانانى كه راهمان را شناخته ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروى خود را براى این راه گذاشته‌ایم؛ با همه وجود در این راه حركت مى‌كنیم و ادامه خواهیم داد."
دیدار با جوانان اصفهان. ۸۰/۸/۱۲

نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
[cb:blog_page_title]
[cb:post_body1] [cb:post_body2]


طبقه بندی: [cb:post_category_name]،
برچسب ها:[cb:post_tag_name]،


[cb:post_continue_link]
تاریخ : [cb:post_create_date] | [cb:post_create_time] | نویسنده : [cb:post_author_name] | نظرات([cb:post_comment_count])

.: تعداد کل صفحات [cb:pages_total] :. [ [cb:pages_no] ]

.: Weblog Themes By Bia2skin :.
مطالب اخیر وبگاه

چارقد مشكی دخترك آماده شده بود، مادر آن را با سكه و اسكناس تزئین كرده بود. دور تا دورش را سرمه‌های طلایی دوخته بود. لحظاتی بعد تا مادر به خود بیاید دخترك چارقد به سر پا به كوچه گذاشته بود، هنوز به خیابان نرسیده بود كه پاسبان چارقد از سرش كشیده شد و یك سیلی حواله صورتش كرد.

A0517969.jpg

 

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس«توانا»، حكومت پهلوی كه دست نشانده استعمار پیر«انگلیس» به حساب می‌آمد، بر پایه دو اصل شكل گرفت؛ نخست اینكه دین را از صحنه زندگی اجتماعی جدا سازد و پس از آن به مبارزه با روحانیت بپردازد.

رضا خان میرپنج كه قبل از به دست گرفتن حكومت و در زمان سپهسالاریش برای جذب عوام دست به برگزاری مجالس روضه و عزاداری سیدالشهدا (ع) می‌زد و ظاهراً به شعائر مذهبی احترام می‌گذاشت، پس از روی كار آمدن از سوی انگلیسی‌ها دائماً در فكر اجرای دو اصل ذكر شده بود و كم كم ماهیت ضد دینی خود را افشا كرد.

نخستین گام در این راه، اجرای قانون متحدالشكل كردن البسه بود كه در دی سال 1307 هجری شمسی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید، بر اساس این قانون اتباع ذكور ایرانی موظف شدند لباس‌های متحدالشكل «كت و شلوار» به تن كنند و كلاه پهلوی به سر بگذارند.

اگر چه این قانون 4 ماده و 8 تبصره ای كه با مخالفت‌های گسترده روحانیان و مردم مواجه شد در ششم دی 1307 به تصویب رسید، اما از سالهای قبل زمینه اجرای آن فراهم شده بود. از جمله این پیش زمینه‌ها می‌توان به تشكیل جمعیت بیداری نسوان اشاره كرد كه در سال 1305 هجری شمسی دایر شد و هدف آن برگزاری سخنرانی‌ها و جشن های متعدد به منظور به اصطلاح آگاهی دادن به زنان و رها كردن آنان از قید و بند دین و به خصوص حجاب بود.

مسافرت امان الله خان افغان به همراه همسر بی حجابش به ایران كه در خرداد ماه 1307 انجام گرفت، نمونه دیگری از فتح باب بی‌حجابی از سوی رضا خان بود؛ به ویژه اینكه علاوه بر ملكه افغان زنان همراه آنان علاوه بر كشف حجاب با ظواهر اروپایی از شهرهای ایران بازدید می‌كردند.

چند سال وضع به همین منوال بود تا اینكه در سال 1310 هجری شمسی، رضاخان دستوری صادر كرد « زنان باید در برداشتن حجاب خود آزاد باشند و اگر فردی یا ملّایی متعرض آنان شد، شهربانی باید از زنان بی حجاب حمایت كند»، یكسال بعد كنگره زنان شرق به ریاست شمس پهلوی در تهران برگزار شد و از زنان بی‌حجاب كشورهای دیگر برای شركت در این كنگره دعوت شد. مهمترین دستاورد این كنگره این بود كه بی حجابی مظهر تمدن است.

*سفری با سوغات ابتذال

وجود رابطه صمیمانه میان رضا شاه و كمال پاشا «آتاتورك»، سبب شكل گیری سفر وی به تركیه شد، سفری كه اولین و تنها سفر خارجی رضا شاه در دوران سلطنت 17 ساله اش به حساب می‌آمد؛ این سفر كه در سال 1313 انجام گرفت، رضا شاه را به شدت شیفته اقدامات آتاتورك كرد، اقداماتی كه در رأس آن كشف حجاب به عنوان نماد عقب ماندگی جامعه ایرانی قرار داشت.

اما برای قبولاندن این مسئله به جامعه ایرانی نمی‌توانست به صورت یكباره اقدام كند، بنابراین با ادامه رویه تبلیغاتی گذشته با شعار آزادی زنان و برابری زنان و مردان كه در دستور كار دولت و سازمان های وابسته به آن قرار داشت، غیرت مردان ایرانی را نشانه گرفت چرا كه می‌دانست مردان ایرانی نسبت به بی حجابی زنان خود اكراه دارند.

در فاصله سال های 1313 تا 1314، اقدامات تبلیغاتی رضاخانی به اوج خود رسید، جشن ها و مجالس سخنرانی در این زمینه در نقاط مختلف ایران بر پا می‌شد، در مدارس دخترانه مجالس جشن و سرور و سخنرانی با روی باز و بدون حجاب برگزار می‌شد و مقالاتی در نشریه‌ها و جراید كشور پیرامون مدح بی حجابی منتشر می‌شد اما این اقدانات پیشرفت چندانی را در زمینه كشف حجاب برای آنان حاصل نكرد و بسیاری از مردم نه تنها وقعی به این گونه اقدامات نمی گذاشتند، بلكه با دیده تحقیر به آن می‌نگریستند.

* در خون نشستن گوهرشاد و روز آزادی زنان ایران

در نهم تیر ماه 1314، آیت الله قمی برای جلوگیری از صدور فرمان كشف حجاب و استفاده از كلاه شاپو از مشهد به تهران سفر كرد، حكومت كه از قصد ایشان با خبر شده بود، محل اقامت این عالم بزرگوار را در ری به محاصره درآورد و همین مسئله سبب خشمگین شدن مردم مشهد شد كه سرانجام به كشتار مردم و زائران حرم رضوی در 21 تیر همان سال منجر شد.

پس از اقدام آیت الله قمی، مأموران شهربانی مشهد در صدد دستگیری دوستداران ایشان، از جمله شیخ محمد تقی بهلول بودند، این اقدام كه همزمان با حضور شیخ در حرم رضوی بود، سبب حضور مردم و خادمین حرم در صحنه شد به طوری كه زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع)، شیخ بهلول را از صحن كهنه به مسجد گوهرشاد فراری دادند، پس از این اقدام مردم، هنگ پیاده اطراف مسجد را محاصره كردند و تعداد 2 هزار نفر را به خاك و خون كشیدند.

در آذر 1314، رضا شاه به محمود جم كه به تازگی به نخست وزیری رسیده بود، گفت: «این چادر، چاقچورها را چطور می شود از بین برد؟ نزدیك دو سال است كه این موضوع سخت مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتی به تركیه رفتم و زن های آنها را دیدم، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده است.» و جم به وی پیشنهاد داد كه همسر و دختران خود را جلو بیندازد تا دیگران هم به وی تأسی كنند.

سرانجام در 17 دی 1314، رضا شاه به همراه همسر و دختران بی حجاب خود در مراسم جشن فارغ التحصیلی دختران دانشسرای مقدماتی شركت كرد، جشنی كه بسیاری از دختران شركت كننده در آن به زور كشف حجاب شده بودند؛ در این مراسم بود كه رضا شاه افق پیش روی زنان ایرانی را به كمك خیاط ها و كلاهدوزها ترسیم كرد و گفت: «باید خیاط ها و كلاهدوزها را تشویق كرد كه مدهای قشنگ به بازار بیاورند؛ ما میله‌های زندان را شكستیم، حالا خود زندانی آزاد شده وظیفه دارد كه برای خودش به جای قفس، خانه قشنگی بسازد.»

* دست ظلم و شكنجه از سر ما زن های مسلمان ایران كوتاه و ماها را آزاد فرمائید

اختناق رضاخانی روز به روزشدت می‌گرفت و بی حرمتی به شعائر اسلامی با ورود خانواده بی حجاب شاه به حرم حضرت معصومه (س) جدی تر شد و خشم بسیاری از روحانیان و مردم را برانگیخت؛ از جمله كسانی كه در مقابل خانواده شاه ایستاد تا حرم اهل بیت (ع) آلوده نشود، حاج محمد تقی بافقی بود كه به خاطر این عملش رضا شاه، وی را در وسط حرم حضرت معصومه (س) فلك كرد و شیخ فریاد واغربای دین خدا را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج) عرضه می كرد.

در این دوران با وجود اینكه بسیاری از علما از جمله آیت الله قمی، آیت الله سید محمد تقی خوانساری، آیت الله كوه كمره ای به این اقدام شاه اعتراض كردند، عده ای دیگر نیز به سبب از بین نرفتن اصل دین مخالفت شدیدی با این قضیه ابراز نداشتند و تنها به ذكر تذكری به شاه بسنده كردند.

استفاده از چادر یا هر سرپوشی به جز كلاه‌های اروپایی برای زنان ممنوع شد، زنان محجبه حق ورود به كوچه و خیابان و استفاده از وسایل نقلیه را نداشتند، كسبه حق فروش كالا به زنان با حجاب را نداشتند، در همه مدارس دخترانه معلمان و دانش آموزان باید بدون حجاب می بودند در غیر این صورت از ورود آنان به مدرسه جلوگیری می‌شد.

مأموران انتظامی موظف بودند زنان محجبه را كشف حجاب كنند و در صورتی كه آن بانوان اقدام به فرار می‌كردند، پاسبان ها موظف بودند آنها را تعقیب كنند و به منزل آنها وارد شوند، صندوق های لباس آنان را جستجو كنند و اگر چادر یافتند آن را پاره پاره كنند، حتی حمامی های زنانه نیز مجبور شده بودند كه هیچ زنی را بدون كلاه به حمام راه ندهند و در صورتی كه زنی با چارقد به حمام مراجعه می‌كرد، حمامی باید فوراً نام وی و شوهرش را به پاسبان محل گزارش می‌كرد.

برای روشن شدن اوضاع آن روزگار بهتر است نگاهی به تظلم خواهی عده‌ای از زنان یزد به مجلس شورای ملی در 23 مهرماه 1320، یعنی 6 سال پس از روز كشف حجاب بیندازیم:
«بعدالعنوان – به عرض می‌رسانیم در این موقع كه اراده شاهنشاه ما به پایه قانون مشروطیت استوار زبان و قلم آزاد شما نمایندگان ملت می‌توانید برای بیچارگان و ستمدیدگان دادرسی فرمایید متأسفانه آنچه در رادیوها شنیده و یا روزنامه ها مطالعه می شود؛ هیچ اسمی از ظلم و ستم هایی كه چندین سال است به ما بیچارگان شده نیست كه به واسطه یك روسری یا چادر نماز در مجله ها حتی از خانه به خانه همسایه طوری در فشار پاسبان و مأمورین شهربانی واقع بوده و هنوز هم هستیم كه خدا شاهد است از فحاشی و كتك زدن و لگد زدن هیچ مضایقه نكرده و نمی كنند و اگر تصدیق حكما آزاد بود از آمار معلوم می شد كه تا به حال چقدر زن حامله یا مریضه به واسطه لطمات و صدمات كه از طرف پاسبان ها به آنها رسیده جان سپردند و چقدر از ترس و حرص فلج شدند و چقدر مال ما را به اسم روسری یا چادر نماز به غارت بردند و چه پول هایی از ما به هر اسمی و رسمی گرفته شده خدا می داند.
اگر یك نفر از ماها با روسری یا چادر نماز به دست یك پاسبان می افتاد مثل اسرای شام با ماها رفتار می‌كردند بهترین رفتار آنها با ما با همان چكمه ها و لگد بر دل و پهلوی ما بود و اگر به پول ما زیادتر، لذا استدعای عاجزانه داریم اولاً انتقام ما ستمدیدگان را از این جابران بكشید و هندوستان كه این قدر ادیان مختلف هست همه آزاد هستند مخصوصا مسلمانان دارای حجاب هستند.
لذا از نمایندگان محترم مسلمان كلیه ملت ایران استدعا داریم دست ظلم و تعدی و شكنجه از سر ما زن های مسلمان ایران كوتاه و ماها را آزاد فرمائید در خاتمه با تقدیم امضای جمعی از زن های یزد.»

*بانوان ایرانی، حافظ شرافت وطن حتی به بهای جان

در واقع تا قبل از آشنایی جامعه ایرانی با فرهنگ غرب، ایرانیان حتی درباریان به شئون اسلامی و ایرانی خود پایبند بودند.

بسیاری از كسانی كه به ایران آمد و شد داشتند از جمله جهانگردان، یا سیاسیون یا مورخان به این نكته تأكید داشتند كه ایرانیان مردمی پایبند به مبانی دینی و دارای كرامت و عزت نفس هستند و همواره ایرانیان را به سبب برخورداری ار نجابت ، پاكدامنی و درستكاری ستوده اند.

علاوه بر آن زنان ایرانی تا قبل از كشف حجاب بر خلاف القائات حكومت پهلوی نقش بسیار مهم و تعیین كننده ای در اجتماع داشتند، از جمله بنا بر گفته «مورگان شوستر»، در زمان اتمام حجت روس به ایران كه مجلسیان در چند جلسه سری راضی به پذیرفتن مطالبات روس ها شده بودند، این زنان ایرانی بودند كه با حفظ كامل حجاب خود در مقابل مجلس تجمع كردند و وكلای مجلس را به محافظت از شرف ملت ایران فراخواندند.

شوستر این بانوان ایرانی را این گونه توصیف می‌كند:« ... در این موقع زنان ایران جوابی مهیا نموده و سیصد نفر از جنس ضعیف! از خانه و حرمسراهای محصور با افروختگی بشره كه از عزم ثابتشان خبر می‌داد، بیرون آمده در حالتی كه در چادرهای سیاه و نقاب های مشبك سفید مستور بوده و حركت نظامی می‌كردند، بسیاری از ایشان در زیر لباس یا آستین های خود طپانچه پنهان داشتند یكسره به مجلس رفته و در آنجا جمع شده و از رئیس مجلس خواهش كردند كه تمام آنها را اجازه دخول دهد، رئیس مجلس به ملاقات نمایندگان ایشان راضی شده... آن هیبت مادران و زوجات و دختران محجوب ایرانی، طپانچه‌های خود را برای تهدید نمایش داده و اراده عزم آخری خود را اظهار و اعتراف كردند كه اگر وكلای مجلس در انجام فرائض خود و محافظت و برقرار داشتن شرف ملت ایران تردید نمایند، مردان و فرزندان و خودمان را كشته و اجسادمان را همین جا می اندازیم».

پر واضح است كه دلیل اصلی كشف حجاب، پیگیری اهداف استعماری و ضد اسلامی غرب در ایران بود، اهدافی كه در واقع زنان را وسیله تحمیق مردان قرار می‌داد، در یك چنین جامعه‌ای دیگر نه كسی كاری به كار سیاست داشت و نه رفع نابسامانی‌های اجتماع مورد مطالبه مردم قرا می‌گرفت، افراد چنین جامعه‌ای مسخ شكوه پوشالین مدهای غربی می‌شدند و تعلقات خانوادگی كمكم از بین میرفت و انسان‌ها به راحتی از سوی استعمار به بردگی كشیده می‌شدند.

*و اما آندلس...

این همان اجرایی شدن توصیه‌های همفری جاسوس انگلیس در كشورهای اسلامی بود كه داشت قدم قدم به وقوع می‌پیوست.
این جاسوس كهنه كار، حفظ حجاب اسلامی و استحكام كانون‌های خانوادگی را دو عامل برتری مسلمانان نسبت به دیگر اقوام می‌دانست و بی حجابی و رواج بی‌بند و باری را یكی از از مؤثرترین روش ها در مبارزه با استقلال ملت های مسلمان عنوان می كرد.

اسماعیل پاشا در مصر كه در سال 1863 میلادی بر تخت سلطنت نشست در 1870 به آزادی زنان با مفهوم اروپایی آن در كشورش رسمیت داد، در الجزایر نیروهای اشغالگر فرانسوی برای در هم شكستن انقلاب مردم، از جمله به مبارزه علیه حجاب زنان روی آوردند، استدلال آنها این بود: وقتی زن الجزایری چادر دارد، یعنی او سرباز اشغالگر و دشمن خود را می بیند در حالی كه دشمن او را نمی‌بیند و تا این حجاب هست ما پیروز نیستیم. سردمداران استعمار برای پیروزی در الجزایر تنها هنگامی امیدوار به پیروزی شدند كه چادرهای زنان الجزایری را به مرور برداشتند هر چادری كه برداشته می شد، یك بخش از خاك الجزایر سقوط می‌كرد و به دست بیگانگان می‌افتاد.

در تركیه، مقابله با حجاب اسلامی از نخستین برنامه‌های كمال آتاتورك برای اسلام زدایی بود، این برنامه‌ای بود كه در كنار سایر تصمیمات از جمله منسوخ كردن دادگاه‌های شرعی، تعطیل كردن مدارس علوم دینی، جایگزین كردن قوانین اروپایی به جای نظام شریعت، رواج رسم الخط لاتین، تغییر تاریخ هجری به میلادی، اعلام تعطیلی یكشنبه‌ها به جای جمعه‌ها به اجرا گذارده شد، در افغانستان نیز امان الله خان با تأسیس «انجمن حمایت از نسوان» در 1928، بانی مبارزه با حجاب زنان مسلمان آن كشور شد.

و اما آندلس، مركز جهان اسلام در غرب، تنها وقتی كه مبلغان مسیحی، از راه زنان هرزه و از بین بردن مقدسات اسلامی، آرام آرام زنان را از مقام و قداست خود خارج كرده، به ابزار ابتذال تبدل كردند و این پشتوانه بزرگ را از مردان جامعه مسلمان آندلس گرفتند و آن ها را به هوسرانی سوق دادند، سقوط كرد و مسجدهای آن كلیسا شد، در واقع آندلس را ساده تر از آن چه بتوان فكر كرد از مسلمانان گرفتند.

*مرا از هنر موی بد در نهان، كه آن را ندیدی كس اندر جهان

به گزارش توانا با وجود انواع و اقسام ترفندها و شیوه های تبلیغاتی و اجبار برای كشف حجاب از بانوان ایران، عملاً تلاش 40 ساله پدر و پسر پهلوی به نتیجه شایانی دست نیافت و بسیاری از بانوان ایرانی حتی در اوج اختناق چادر از سركشی عوامل حكومت هم دست از حجاب خود برنداشتند و در مواقعی كه هیچ راهی برای جلوگیری از تعرض پاسبان ها به چادر خود نداشتند، از خانه خارج نمی‌شدند و برای رفت و آمدهای ضروری از پشت بام ها استفاده می‌كردند و یا شبانه به همراه چند مرد از خان های به خانه دیگر می رفتند.

بسیاری از بانوان نیز كه ناچار به حضور در خیابان بودند، دست به اقدامات شگفتی می‌زدند بلكه بتوانند حجاب خود را حفظ كنند، به عنوان نمونه عده ای از آنان چادر شبی را به سر و صورت تا كمر خود می‌پیچیدند و تنها یك چشم خود را باز می‌گذاشتند.
البته در بسیاری از موارد قانون كشف حجاب در ایران، سبب مهاجرت عده‌ای از خانوادها از كشور شد، به طوری كه عده ای به افغانستان و عده‌ای به عراق مهاجرت كردند.

آنچه مسلم است بانوان ایرانی برای حفظ شرافت اسلامی، ایرانی خود عطای حضور در اجتماع بدون داشتن حجاب اسلامی را به لقایش بخشیدند و همین مسئله سبب محرومیت بیش از پیش آنان از حقوق اجتماعی شد، اگر چه بعدها با از بین رفتن حكومت پهلوی آنان با اتكا بر تمدن و دین سراسر پاك خویش با حفظ حجاب و حریم و شرف یك بانوی ایرانی و مسلمان برای توسعه جامعه خویش در بسیاری از زمینه ها پیشتاز بودند

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir