اللهمّ صلّ علی فاطمة وابیها و بعلها و بنیها و امّها
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
بسم الله الرحمن الرحیم


اللهم صل علی محمد و آل محمد

و عجل فرجهم


حضرت روح الله:

هیچگاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری، به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل میشود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمیکنند ، لکن ... اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسان تر و سریع تر خواهد بود و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده ملیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ... کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند."
فرازی از وصیتنامه


رهبر معظم انقلاب:

"اگر كسى در مقابل جوانان ادّعا كند و بگوید نظام اسلامى ما هیچ عیبى ندارد و همان قالبى را كه اسلام خواسته، ما پیاده مى‌كنیم، گزاف گفته است. به هیچ وجه اینطور نیست ... اما آنچه كه حقیقت است، این است كه ما به عنوان مسلمانانى كه راهمان را شناخته ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروى خود را براى این راه گذاشته‌ایم؛ با همه وجود در این راه حركت مى‌كنیم و ادامه خواهیم داد."
دیدار با جوانان اصفهان. ۸۰/۸/۱۲

نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
[cb:blog_page_title]
[cb:post_body1] [cb:post_body2]


طبقه بندی: [cb:post_category_name]،
برچسب ها:[cb:post_tag_name]،


[cb:post_continue_link]
تاریخ : [cb:post_create_date] | [cb:post_create_time] | نویسنده : [cb:post_author_name] | نظرات([cb:post_comment_count])

.: تعداد کل صفحات [cb:pages_total] :. [ [cb:pages_no] ]

.: Weblog Themes By Bia2skin :.
مطالب اخیر وبگاه
نویسنده محمد صادق در 12:17 ب.ظ | نظرات()
نویسنده محمد صادق در 08:13 ق.ظ | نظرات()

سلاله پاکان : سال قبل با جمعی از دوستان بزرگوارم در کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان محضر آیت الله حاج شیخ لطف الله دژکام، امام جمعه محترم و معزز جهرم، شرفیاب شدیم . از آنجا که مثل همیشه این دیدارها برای کانون همراه با توشه های فراوان معنوی است آن دیدار هم واقعا به یادماندنی است .

حاج آقا دژکام در قسمتی از فرمایشات خود فرمودند سخنرانی های آیت الله حاج سیدحسن آیت اللهی فوق العاده بود، نحوه و سبک سخنرانی ایشان مثال زدنی است و از سبک سخنرانی آقای حسین آقا به سبک مسلسلی یاد کردند چرا که آقا مسلسل وار سخنرانی می نمودند .

حاج آقا دژکام به تاریخی بودن و کم نظیر بودن برخی از سخنرانی های آیت الله آیت اللهی اشاره کردند و افزودند حتی خود آقای حسین آقا هم از برخی سخنرانی های خود لذت بیشتری می برد و گاها در ماشین نوار سخنرانی خود را گوش می داد که از آن جمله باید به سخنرانی ایشان با موضوع فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام اشاره نمود .

ایشان همچنین به سخنرانی آیت الله آیت اللهی (ره) در مراسم سالگرد شهادت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب (ره) ، شهید محراب، در شیراز اشاره کردند و فرمودند آقای حسین آقا در آن مراسم چنان سخنرانی نمود که همه حضار را به وجد آورده بود به طوری که شیرازی هایی که گاها در مراسم ها حال شعاردادن را هم نداشتند بدلیل حماسی بودن سخنرانی آقا  حدود چند دقیقه بین سخنرانی آقا شعار می دادند .

ظاهرا آن سخنرانی در حضور شخصیت های عالی رتبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود و حتی آیت الله خامنه ای ، که در آن زمان رئیس جمهور بودند، نیز در این مراسم حضور داشتند .

چند شب قبل که به همت دوستان بزرگوارم در کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان کلیپی از این مراسم در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) پخش شد حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم، ضمن تشکر فرمودند من خودم در آن جلسه حضور داشتم و سخنرانی حماسی آقا چنان حرارتی به مجلس داده بود که از بس مردم شعار دادند پس از مراسم آیت الله حائری پیش آقا آمد و به شوخی گفت شیراز را دگرگون کردی و کنترل آن از دست خارج شد .

ظاهرا این سخنرانی بعد از وقایع تاریخی اما تلخ جهرم در سال های اول انقلاب و کشته شدن عده ای توسط گروه قنات صورت گرفته است.

( متاسفانه برخی افراد بر خلاف نظر آیت الله آیت اللهی  به حرکاتی غیر انسانی، غیر قانونی و غیر شرعی روی آورده بودند و گاها عده ای از سر غرض ورزی و یا برای تطهیر خود اینگونه قلمداد می کرده اند که این کارها با موافقت و هدایت مرحوم آقای آیت الله آیت اللهی انجام داده اند . )

بر اساس آنچه از بزرگانمان شنیده ایم و اسنادی که در دست است مرحوم آیت الله آیت اللهی بارها و بارها مردم را از این کارهای غیر قانونی نهی و منع نموده و صراحتا انزجار خود را از اینگونه فعالیت های خودسرانه در چندین سخنرانی اعلام نموده اند .

 این سخنرانی آیت الله آیت اللهی در سالگرد شهادت آیت الله دستغیب، که در حضور مقامات عالی رتبه انقلاب برگزار شده بود باعث شد آنها نیز شناخت بهتر و بیشتری از حضرت آقا داشته باشند و حساب آقا را از فعالان غیر قانونی و ... جدا بدانند .

با تشکر  احترام فراوان       

محمدصادق بهمن زادگان جهرمی

19 مردادماه سال فاطمی 1394



نویسنده محمد صادق در 06:38 ق.ظ | نظرات()
نویسنده محمد صادق در 04:18 ب.ظ | نظرات()
نویسنده محمد صادق در 02:05 ب.ظ | نظرات()
نویسنده محمد صادق در 08:23 ق.ظ | نظرات()


گاهی اوقات صحنه هایی را  مشاهده می کنی که بی اختیار اشک از چشمانت جاری می شود . اشکی از شدت ادب و اخلاق و انسانیت . فدای ادبت ای بانوی شیعه ایرانی ! فدای ادبت که این ادبت مساله آموز صد معلم شد . فدای ادبت که از ادبت در خاطرمان ادب بزرگان دینمان مجسم شد . فدای ادبت ای بانو که جلو ولیّ امرمان اینگونه ادب کردی و با ادب نشستی . فدای ادبت هرچند که نمی شناسمت اما از خداوند می خواهم به پدر و مادری که اینگونه با ادب تربیتت نموده اند عمر با عزت عنایت کند و به واسطه این ادبت همواره در دنیا و آخرت موفق و سعادتمند باشی .

برادر کوچکت محمد صادق


 


نویسنده محمد صادق در 12:09 ب.ظ | نظرات()

سفره صلوات

مهمات تبلیغ

امیرالمومنین (ع) فی ذكر النبی (ص):

... طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِكَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُكْمٍ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَة

(نهج البلاغه دشتی، خطبه 108)

مقام معظم رهبری :

ما [روحانیون] باید مثل پیامبر سراغ افراد برویم. درباره‌ی پیغمبر گفته شده است: «طبیب دوّار بطبّه قد احکم مراهمه و احمی مواسمه»؛ پیغمبر مثل یک پزشکِ دوره‌گرد حرکت می‌کرد. پزشکان در مطب خود می‌نشینند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ اما پیغمبران نمی‌نشستند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ آنها به مردم مراجعه می‌کردند. در کیف دارویشان، هم وسیله‌ی مرهم‌گذاری داشتند، هم وسیله‌ی نشترزنی داشتند، هم وسیله‌ی داغ کردن زخم داشتند؛ آن‌جایی که احتیاج به داغ کردن داشت.

83/10/23

سفره صلوات


نویسنده محمد صادق در 09:35 ق.ظ | نظرات()

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 1362 بود ، تیپ آن زمان المهدی (عج) که به شمالی ترین نقطه جبهه نقل مکان کرده بود همراه با سایر یگان های سپاه اسلام خود را برای رویارویی دیگر با لشکریان صدام آماده می کرد . از سوی فرماندهان المهدی (عج) و سپاه جهرم به آقا خبر رسیده بود که بشدت به نیروی تازه نفس و آماده احتیاج است و قرار است جهرم به استعداد یک گردان نیرو تامین نماید .

روز هفدهم رمضان آقا از طریق رادیو جهرم یک پیام داد و در آن وعده کرد در شب نوزدهم خطبه جهادیه حضرت امیر سلام الله علیه را بیان نماید ...

در شهر همه جا پیچیده بود که خبرهایی در راه است و مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) مرکز این خبر بود ...

شب نوزدهم از راه رسید ، مسجد مملو از جمعیتی بود که بیشتر آنان را جوانانی تشکیل می دادند که نام امام و راه او را از امام مسجد و شهر فراگرفته بودند ...

امام شهر پا را به منبر گذاشت و همه مسجد مشتاقانه میهمان کلام او شدند ...

او که دلباخته و شیدای عاشق حضرت امیر سلام الله علیه بود گویی در مسجد کوفه و زبان علی در کام برای مردمان شهر علی کلام مولایش را انتقال می دهد لب به خطبه جهادیه حضرت گشود و طنین زیبای الجهاد الجهادش در و دیوار مسجد را به لرزه درآورده بود و آنگاه نقابی از مسجد کوفه به مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) زد و جوانان را برای یاری لشکر حق فراخواند و همان شب گردانی که قرار بود تشکیل شود بنام نامی امیری که در آتش عشقش قرار نداشت نام نهاد و آن شب در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) گردان امیرالمومنین علیه السلام  تشکیل شد و روز جمعه همان هفته پس از پایان نماز جمعه گردان با بدرقه آن مرد الهی به سوی جبهه های نبرد حق با باطل راهی شدند ...

یاد و خاطره آن مرد الهی زاهد و پارسا و شهیدانی که درس ولایت را از او آموختند گرامی باد ...


بیان خاطره توسط :

آقای سیدرضا موسوی تبار

منبع : http://solaleyepakan.blogfa.com/post-815.aspx

 



نویسنده محمد صادق در 08:05 ق.ظ | نظرات()


خدای من

تـنها تـوئـی تـنها تـوئی در خـلوت تنهائیم

تنها تو می خواهی مرا با این همه رسوائیم

جان گشته سرتا پا تنم از ظلمت تن ایمنم

شــو آفـتاب روشنـم پـیدا بــه نـاپـیدائیم

مـن از هـوسها رسته ام از آرزوها جسته ام

مـرغ قفس بشكسته ام شادم ز بـی پروائیم

دانـی كـه دلدارم تـوئی دانم خریدارم توئی

یـارم توئی یارم توئی شادی از این شیدائیم


نویسنده محمد صادق در 11:24 ق.ظ | نظرات()
نویسنده محمد صادق در 10:12 ق.ظ | نظرات()

گروه سیاسی - رجانیوز: در قسمتی از این نامه آمده است: بررسی موضوع هسته ای در تریبون باز مجلس و پاسخگویی مسوولان مربوطه نشان خواهد داد که آنچه پذیرفته شده غیر از محتوایی است که عده ای در سخنرانی ها و مصاحبه های خود از آن تعریف می کنند. بدیهی است که ما در صحن مجلس به مصاحبه ها و ادعاها رسیدگی نمی کنیم بلکه به متن جمع بندی شده می پردازیم. این مهمترین دلیلی است که دولت محترم ترجیح می دهد متن پذیرفته شده را پشت درهای بسته شورای عالی امنیت ملی بررسی کند تا پشت تریبون های باز مجلس.
 
به گزارش رجانیوز متن کامل نامه حجت الاسلام رسایی به حاج حسین شریعتمداری در ادامه آمده است: 
 
برادر عزیز جناب آقای حسین شریعتمدار سلام علیکم گزارش روز پنجشنبه کیهان با عنوان "بررسی برجام، شاید وقتی دیگر" را خواندم و به سهم خودم از این بابت که با تیتر کیهان، حساسیت و توقع مردم را از مجلس در موضوع مهم هسته ای بالا بردید، متشکرم. اما در این باره چند نکته گفتنی هست که یادآوری آن را لازم می دانم:
 
۱. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان پس از هر سه هفته کاری در صحن علنی و کمیسیون ها، یک هفته جلسه علنی نخواهند داشت و به امور نمایندگی اعم از سرکشی به حوزه انتخابیه، برگزاری جلسات، بازدید از طرح های میدانی، مطالعه و بررسی برخی طرح ها و لوایح مهم خواهند پرداخت. این فرصت نه تنها لازم بلکه ضروری است، چرا كه در طول زمانی که مجلس درگیر جلسات علنی و کمیسیون هاست، فرصت کافی برای نمایندگان باقی نمی ماند تا به امور دیگر بپردازند. از این منظر که نگاه کنید، فرجه یک هفته تعطیلی جلسات علنی که بر اساس قانون بوده، فرصتی مناسب برای واکاوی بیشتر و بررسی ابعاد مختلف توافقنامه برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه توافق شده است.
 
۲. مستحضرید که بر اساس آیین نامه قانونی مجلس، نمایندگان در خصوص موضوعات مهم کشور از طریق ارائه طرح، بررسی لوایح دولت، استیضاح، تذکر، سئوال، تحقیق و تفحص، صدور بیانیه و نطق های بین دستور می توانند ورود کنند. آنچه تا قبل از جمع بندی موضوع هسته ای تحت عنوان "برجام" در خصوص موضوع مهم هسته ای توسط اکثریت مجلس صورت گرفته، ارائه طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای با موافقت ۹۳ درصدی نمایندگان، تذکرات متعدد آنها به رییس جمهور و وزیر خارجه، چند نوبت سئوال از وزیر امور خارجه، نطق های مکرر نمایندگان، بیانیه های مختلف و جلسات متعدد غیر علنی در صحن و کمیسیون های تخصصی با حضور مسوولان وزارت خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی بوده است و بنابر دلایلی که شما خود بهتر از آن آگاهید، تاکنون از اهرم تحقیق و تفحص و استیضاح استفاده نشده است. بعد از جمع بندی موضوع هسته ای در وین هم تعدادی از نمایندگان محترم به دفعات از این ابزارها برای ایجاد حساسیت در مقامات دولتی و توده های عمومی و خواص جامعه استفاده کرده اند و هرگز برای خوش آمد فرد یا جریانی، مهر سکوت بر لب نزدند. بنابر این کلیت مجلس در خصوص موضوع مهم هسته ای بیکار ننشسته بلکه با حساسیت پیگیر حقوق ملت بوده است.
 
۳. اما اکنون که دولت محترم در جلسات با ۵+۱ به جمع بندی موضوع هسته ای رسیده است، طبق قانون اساسی (اصول ۷۷ و ۱۲۵) و آیین نامه تنظیم توافقنامه های بین المللی مصوب دولت و طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای که با رای ۹۳ درصدی نمایندگان تصویب شد و توصیه مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر مبنی بر قرار گرفتن این طرح در ساز و کار پیش بینی شده قانونی(که طبق دو اصل یاد شده منحصر در مجلس است)، رییس جمهور محترم ملزم به ارائه لایحه قانونی این توافقنامه به مجلس شورای اسلامی است تا نمایندگان کار قانونی خود در خصوص بررسی این موضوع مهم را آغاز کنند که متاسفانه در این خصوص علی رغم صراحت های قانونی و روالی که تاکنون در خصوص موافقتنامه های بسیار کم اهمیت تر حاکم بوده، برخی از مقامات دولتی، در ادبیاتی ناشایست، از عدم لزوم بررسی این طرح در صحن علنی مجلس و بی نیازی آن از رای نمایندگان سخن می گویند و رسانه هایی که تا دیروز دخالت مجلس در تغییر ساعت کاری کارکنان دولت و موضوعاتی بسیار کم اهمیت تر را از وظایف مجلس بر می شمردند، این ادعاهای دولت را واگویی می کنند و به حق جلوه می دهند!
 
۴. در روزهای اخیر بعد از بررسی برجام در کنگره آمریکا و انتشار بخش های اصلی آن در صدا و سیمای کشورمان، مقایسه به حقی در خصوص نحوه رسیدگی برجام در کنگره آمریکا و مجلس ایران صورت می گیرد. مردم، نخبگان و رسانه های دلسوزی مانند کیهان از انفعال مجلس گلایه دارند. دولت تاکنون علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انتشار مذاکرات و توافقنامه لوزان، مشروح مذاکرات خود با ۵+۱ را محرمانه نگه داشت و بعداز جمع بندی آن در ۱۵۰ صفحه با ضمائم تهیه شده نیز ترجمه رسمی ای از برجام ارائه نداد و در نهایت پس از تذکرات مکرر و چهار بار برگرداندن متن، در نهایت روز آخر کاری مجلس در هفته گذشته، متن ترجمه رسمی را با امضای آقای عراقچی و نه وزیر امور خارجه و در قالب یک نامه عادی تحویل مجلس کرد! یعنی هنوز لایحه ای تحویل مجلس نشده، به عبارت دیگر اگر مجلس این هفته جلسه هم داشت نمی توانست کاری بیش از آنچه انجام می دهد، انجام دهد! اگر کنگره آمریکا این موضوع را در دستور رسیدگی خود دارد و حتی اگر کنگره آمانو را احضار می کند، چون دولت آن کشور به دنبال دور زدن کنگره خود نیست، چون بر اساس روال قانونی برجام در دستور کار رسیدگی آنها قرار گرفته است. اما در مجلس نهم چه کسی باید این مطالبه را از سوی ۹۳درصد نمایندگانی که به طرح صیانت از دست آوردهای هسته ای رای داده اند، انجام دهد، جز رییس مجلس و هیات رییسه محترم!؟
 
۵. برادر عزیز! سوگمندانه شاهد دست به دست دادن جریاناتی از بیرون و درون مجلس برای دور زدن این جایگاه که امام و رهبر معظم انقلاب آن را در راس امور دانسته اند، هستیم تا مجلس به موضوع مهم هسته ای و توافق صورت گرفته ورود نکند و روزنامه ها و رسانه های فتنه گر و بزک کننده آمریکا هر روز برای این جریانات کف و صوت می زنند. برای ما نیز سوال است که چرا ریاست محترم مجلس در برابر تحرکات این جریان برای حذف مجلس از گردونه اصلی رسیدگی به "برجام" سکوت کرده اند و مطابق قانون، ارایه لایحه قانونی این توافقنامه را از دولت محترم مطالبه نمی کنند، چرا در زمان حضور وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی، نمایندگانی که بیش از دو سال است، مذاکرات هسته ای را رصد کرده اند، فرصت اظهار نظر نمی یابند، چرا برخورد مجلس با این موضوع مهم، بر خلاف کنگره آمریکا تزیینی و تشریفاتی صورت می گیرد!؟
 
۶. بدون تردید بررسی توافقنامه برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راهی که آقای صالحی پذیرفته، از تریبون عمومی مجلس ابعاد نیمه پنهان و پنهان آنها را برای مردم عزتمندانه ایران اسلامی آشکار خواهد کرد. بررسی موضوع هسته ای در تریبون باز مجلس و پاسخگویی مسوولان مربوطه نشان خواهد داد که آنچه پذیرفته شده غیر از محتوایی است که عده ای در سخنرانی ها و مصاحبه های خود از آن تعریف می کنند. بدیهی است که ما در صحن مجلس به مصاحبه ها و ادعاها رسیدگی نمی کنیم بلکه به متن جمع بندی شده می پردازیم. این مهمترین دلیلی است که دولت محترم ترجیح می دهد متن پذیرفته شده را پشت درهای بسته شورای عالی امنیت ملی بررسی کند تا پشت تریبون های باز مجلس. اضافه کنید به این نکته، بررسی برجام را در شورای نگهبان قانون اساسی که طبعا وقتی مجلس و شورای نگهبان سه متن موجود را با اصول قانون اساسی و خطوط قرمز رهبری انقلاب تطبیق دهند،به نتیجه ای غیر از آنچه عده ای برای آن پایکوبی می كنند خواهند رسید، نتیجه ای که بالطبع در بررسی جمع بندی برجام توسط شورای عالی امنیت ملی نیز اتفاق خواهد افتاد.
 
جناب آقای شریعتمداری، دلسوزان دیگر و مردم شریف! تا زمانی که دولت محترم مطابق قانون اساسی، قانون عادی، رویه همیشگی و توصیه رهبر انقلاب، لایحه قانونی خود را ارایه ندهد و تا زمانی که رییس محترم مجلس در همراهی آشکار با دولت این لایحه قانونی را مطالبه نکند و در برابر تذکرات قانونی نمایندگان، فضاسازی های هیجانی صورت می گیرد (مانند اتفاقی که بعد از تذکر بنده و آقای کوچک زاده در جلسه علنی هفته گذشته رخ داد) و بالطبع تا زمانی که بررسی موافقتنامه هسته ای ایران و ۵+۱ در دستور کاری نمایندگان نیست تا به آن رسیدگی کنند، مجلس تعطیل با مجلسی که باز است چه تفاوتی دارد؟!
 
حمید رسایی نماینده تهران نایب رییس كمیسیون اصل ۹۰
 



نویسنده محمد صادق در 12:02 ق.ظ | نظرات()
گروه معارف رجانیوز - مصطفی امیری*: تبار حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام با چهار واسطه به امام حسن مجتبی سبط اکبر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و خاندان وحی می‌رسد. عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابیطالب،(۱) صاحب کتاب «خطب امیرالمؤمنین» و «الیوم و اللیلة» مشهور به حضرت عبدالعظیم و شاه عبدالعظیم، از سادات حسنی و از بزرگان این خاندان، و مورداحترام امامان عصر خود و از راویان موثق است.
 
از امامان بزرگوار، با امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیهم‌السلام) معاصر بوده است. اما آیا محضر حضرت امام علی بن موسی (علیه‌السلام) را هم درک کرده و حدیثی شنیده است؟
 
بر اساس روایتی از امام هادی علیه‌السلام که ثواب زیارت قبر حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام، همانند زیارت مرقد سیدالشهداء علیه‌السلام دانسته شده، باید بگوییم که او در دوران امام هادی علیه‌السلام و پیش از شهادت ایشان از دنیا رفته است و ازآنجاکه دوران امامت ایشان از سال ۲۲۰ تا ۲۵۴ ق بوده، وفات حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام پیش از سال ۲۵۴ ق، اتفاق افتاده است.
 
عبدالعظیم حسنی و درک حضور چهار امام معصوم
 
بر اساس آنچه در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام گذشت، ایشان دوران حیات چهار یا پنج امام از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام- یعنی امام کاظم علیه‌السلام تا امام عسکری علیه‌السلام- را درک کرده است؛ اما این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آنها حدیثی نقل کرده است. بلکه در دوران برخی از امامان، زندگی می‌کرده است؛ اما نظر مشهور و قطعی این است که حتماً ایشان از محضر امام جواد علیه‌السلام و امام هادی استفاده‌های فروانی کرده و به محضر ایشان رسیده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده است. باید توجه داشت که بر اساس روایتی که از امام هادی علیه‌السلام درباره فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام آمده، ایشان در دوران امامت امام هادی علیه‌السلام از دنیا رفته است. بنابراین نمی‌تواند از اصحاب امام عسکری علیه‌السلام و در دوران امامت آن حضرت باشد.
 
عظمت علمی عبدالعظیم حسنی
 
برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام، کافی است که بدانیم امام معصوم، مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسش‌های اعتقادی و عملی‌شان، به ایشان ارجاع داده است.
 
صاحب بن عباد در رساله ای که در شرح‌حال حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام نوشته،(۲) در توصیف علمی ایشان آورده: ابو تراب رویانی، روایت کرد که شنیدم ابو حماد رازی می‌گفت: خدمت امام هادی علیه‌السلام در سامرا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسش‌های من پاسخ داد و هنگامی که خواستم از ایشان خداحافظی کنم، به من فرمود:
 
یا أبا حماد! إذا أشکل علیک شی‌ء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبدالله الحسنی و أقرئه منی السلام.(۳)
 
ای ابو حماد! هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه‌ات برای تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.
 
این تعبیر، به روشنی نشان می‌دهد که حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در عصر خود، مجتهد توانمندی بوده که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل‌بیت علیهم‌السلام در اختیار داشته، می‌توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های مختلف اعتقادی و عملی، استخراج کند و به پرسش‌های مردم پاسخ گوید.
 
بنابراین، ایشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام نبوده است؛ بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی‌اش مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه‌السلام قرارگرفته است.
 
عظمت معنوی عبدالعظیم حسنی
 
مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم، برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت امام حسین و سید الشهدا علیه‌السلام است.
 
شیخ المحدثین، صدوق، این گونه نقل کرده که: خدمت امام هادی علیه‌السلام رسیدم. ایشان فرمود: «کجا بودی؟». گفتم: حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت کردم. امام هادی علیه‌السلام فرمود:
 
أما إنک لوزرت قبر عبدالعظیم عندکم کنت کمن زار الحسین بن علی علیه‌السلام.(۴)
 
بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت کرده باشد.
 
مقصود از برابری زیارت عبدالعظیم حسنی با زیارت سید الشهدا 
 
مسئله این است که بر اساس حدیث یاد شده، آیا زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به طور مطلق می‌تواند جای‌گزین زیارت امام حسین علیه‌السلام شود و یا در شرایط خاصی، از چنین فضیلتی برخوردار است؟ در یک جمله، آیا برابری زیارت عبدالعظیم علیه‌السلام و زیارت امام حسین علیه‌السلام، مطلق است و یا مقید؟
 
بی تردید، مقصود امام هادی علیه‌السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه‌السلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم علیه‌السلام مبالغه نماید.
 
بنابراین، در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‌توان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام مقید است به فضای سیاسی ویژه ای که پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند: متوکل، معتز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران های تاریخی خود را سپری می‌کرد.
 
در چنین شرایطی، امام هادی علیه‌السلام به‌منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین علیه‌السلام برابر دانسته است. به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین علیه‌السلام را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام شعبه‌ای از حرم سید الشهدا علیه‌السلام است. و این خود، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام و عظمت معنوی ایشان است.
 
 
حدیث عرضه ایمان عبدالعظیم حسنی، چکیده عقاید شیعه
 
از بررسی‌ها چنین معلوم می‌گردد که حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در طول زندگی خود به هیچ امری همانند سلامت عقاید و پیروی از اهل‌بیت علیه‌السلام اهتمام نداشتند به‌گونه‌ای که در زمان امام هادی علیه‌السلام می‌فرمودند که اطاعت از حضرت هادی علیه‌السلام واجب است و خود در عمل نیز اطاعت ولایت او را به جان‌ودل پذیرا بود. برای تحصیل اطمینان از سلامت عقایدش روزی به حضور امام هادی علیه‌السلام می‌رسد و عرض می‌کند: «ای پسر پیامبر، بسیار علاقه‌مندم که عقاید دینی‌ام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن‌چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم». آنگاه تک‌تک مسائل اعتقادی خود را درزمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد و جز آن توضیح می‌دهد. وقتی سخنانش به‌پایان می‌رسد امام هادی علیه‌السلام می‌فرمایند: «ای ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتی که عرضه کردی مبانی واقعی دین الهی است. بر این اعتقادات ثابت قدم باش...».
 
حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام، نقل می‌کند: خدمت مولای خود علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی (امام هادی علیه‌السلام) رسیدم. وقتی نگاه ایشان به من افتاد٬ فرمود: «خوش‌آمدی ٬ ای ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستی.»
 
گفتم: ای پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر موردپسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عز و جل را ملاقات کنم. امام علیه‌السلام فرمود: «ای ابوالقاسم، عرضه کن».
 
فقلت: إنی أقول: إن لله تعالی واحد لیس کمثله شی ء٬ خارج من الحدین: حد الإبطال و حد التشبیه٬ و أنه لیس به جسم و لا صورة٬ و لا عرض و لا جوهر٬ بل هو مجسم الأجسام٬ و مصور الصور٬ و خالق الأعراض و الجواهر٬ و رب کلشی ء ومالکه و خالقه٬ و جاعله و محدثه٬ و أن محمدا عبده و رسوله٬ خاتم‌النبیین٬ فلا نبی به عده إلی یوم القیامة٬ و أن شریعته خاتمة الشرائع٬ فلا شریعة بعدها إلی یوم القیامة٬ و أقول: إن الإمام و الخلیفة و ولی الأمر به عده أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه‌السلام٬ ثم الحسن٬ ثم الحسین٬ ثم علی بن الحسین٬ ثم محمد بن علی٬ ثم جعفر بن محمد٬ ثم موسی بن جعفر٬ ثم علی بن موسی٬ ثم محمد بن علی علیهم‌السلام٬ ثم أنت یا مولای.
 
در این هنگام، امام هادی علیه‌السلام فرمود: و پس از من، فرزندم حسن، امام است؛ لیكن مردم درباره امام پس از او، چه خواهند کرد؟ گفتم: ای مولای من! مگر جریان امام پس از او، از چه قرار است؟ فرمود: «او، دیده نمی‌شود و بردن اسمش بر زبان‌ها ممنوع است تا آنگاه‌که [از پس پرده غیبت] بیرون بیاید و زمین را از عدل و داد پر نماید، همان‌طور که از ظلم و ستم پرشده است».
 
... إن ولیهم ولی لله٬ و عدوهم عدو لله٬ و طاعتهم طاعة لله٬ و معصیتهم معصیة لله. و أقول: إن المعراج حق٬ و المسألة فی القبر حق٬ و إن الجنة حق٬ و النار حق٬ و الصراط حق٬ و المیزان حق٬ و إن الساعة آتیة لا ریب فی‌ها٬ و إن لله یبعث من فی القبور. و أقول: إن الفرائض الواجبة بعد الولایة: الصلاة٬ و الزکاة٬ و الصوم٬ و الحج٬ و الجهاد٬ و الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر.
 
فقال علی بن محمد علیه السلام: یا أبا القاسم! هذا و لله دین لله الذی ارتضاه لعباده ٬ فاثبت علیه ٬ ثبتک لله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الآخرة. (۵)
 
در این هنگام، امام هادی علیه‌السلام فرمود: «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را برای بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت‌قدم باش. خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد!».
 
 
برای دریافت تصویرسازی در ابعاد بزرگتر آن را ذخیره نمایید.
 
حدیث انتظار فرج عبدالعظیم حسنی، برترین عمل در عصر غیبت
 
حدیث معروف برترین اعمال شیعیان در عصر غیبت، نیز توسط حضرت عبدالعظیم حسنی از امام معصوم، نقل‌شده است.
 
عبدالعظیم حسنی نقل می‌کنند: خدمت امام جواد علیه‌السلام رسیدم و قصد داشتم که از ایشان درباره «قائم» بپرسم که آیا او مهدی است یا دیگری؟ قبل از اینکه موضوع سؤال را مطرح کنم، ایشان خود آغاز به سخن نمود و فرمود:
 
أفضل أعمال شیعتنا انتظار الفرج.(۶)
 
بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار فرج است.
 
همچنین ایشان، حدیث ثواب انتظار در عصر غیبت امام عصر را که معادل و مساوی درک حضور حکومت جهانی امام عصر، می‌باشد را نیز نقل فرمودند. عبدالعظیم حسنی، به سند خود از امام باقر علیه‌السلام چنین نقل می‌کند:
 
ما ضر من مات منتظرا لأمرنا ألا یموت فی وسط فسطاط المهدی وعسکره (۷)
 
کسی از شما که منتظر باشد و قبل از آغاز حکومت جهانی امام عصر، بمیرد؛ ضرر نکرده چون گویی در وسط چادر حضرت و در میان لشکر امام عصر بوده است. 
 
عبدالعظیم حسنی، مشتاق حضور در حکومت جهانی امام عصر
 
عبدالعظیم حسنی، به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به انسان کامل (امام معصوم عصر خویش)، همیشه در آرزوی حضور و درک حکومت جهانی قائم آل محمد، داشتند. ازاین‌رو، همیشه آرزو داشتند که امامان هم‌عصر خویش، به‌عنوان قائم آل محمد، باشند. لکن امامان معصوم، ضمن تبیین وظیفه هر امام در عصر خویش، ویژگی  اصلی برپاکننده حکومت اهل‌بیت، یعنی برقراری حکومت جهانی عدل الهی، را به ایشان، متذکر می‌شدند.
 
عن عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی، قال: قلت لمحمد بن علی بن موسی علیهم‌السلام: إنی لأرجو أن تکون القائم من أهل بیت محمد الذی یملأ الأرض قسطا وعدلا کما ملئت جورا وظلما. فقال علیه السلام: یا أبا القاسم! مامنا إلا و هو قائم بأمر الله عز و جل، و هاد إلی دین الله، ولکن القائم الذی یطهر الله عز و جل به الأرض من أهل الکفر و الجحود و یملأها عدلا و قسطا؛ هو الذی تخفی علی الناس ولادته، ویغیب عنهم شخصه، ویحرم علیهم تسمیته، و هو سمی رسول‌الله صلی الله علیه و آله و کنیه، و هو الذی تطوی له الأرض، ویذل له کل صعب، و یجتمع إلیه من أصحابه عدة أهل بدر: ثلاثمئة وثلاثة عشر رجلا من أقاصی الأرض، وذلک قول الله عز و جل: أین ما تکونوا یأت بکم الله جمیعاً إن الله علی کل شی‌ء قدیر، فإذا اجتمعت له هذه العدة من أهل الإخلاص أظهر الله أمره، فإذا کمل له العقد- وهو عشرة آلاف رجل- خرج بإذن الله عز و جل، فلا یزال یقتل أعداء الله حتی یرضی الله عز و جل.(۸)
 
حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام: به امام جواد گفتم: من امیدوارم که آن «قائم از اهل‌بیت محمد علیهم‌السلام» كه زمین را پر از عدل و داد می‌کند پس‌ازآنکه از جور و ستم پرشده، شما باشید. فرمود: «ای ابوالقاسم! ما اهل‌بیت، همه قائم به امر خداوندیم و راه‌نمای دین او هستیم؛ لیكن آن قائم که خداوند به‌وسیله او جهان را از کفر و انکار حق، پاک می‌کند و جهان را از عدل و داد پر می‌نماید، کسی است که ولادت او از انظار، مخفی می‌ماند و شخص او از مردم پنهان می‌شود و بردن نام او بر مردم حرام می‌گردد. او با پیغمبر هم نام و هم کنیه است و او همان شخصی است که زمین برای او درهم‌پیچیده می‌گردد و هر دشواری ای برایش آسان می‌شود. یارانش- که به تعداد اصحاب بدر، یعنی ۳۱۳ نفرند-، از اطراف‌واکناف دنیا پیرامونش جمع می‌شوند، و آیه شریف: در هرجایی که باشید، خداوند، همه شمارا جمع می‌کند و پروردگار به همه‌چیز، تواناست، ناظر به این معناست. هرگاه این عده که از اهل اخلاص‌اند، اجتماع کنند، خداوند، امر او را ظاهر خواهد نمود و هنگامی که لشکریانش- که ده هزار نفرند-، به هم پیوندند، به‌فرمان و اذن پروردگار، ظهور خواهد نمود و پیوسته دشمنان خداوند را خواهد کشت تا اینکه خداوند راضی گردد».
 
-------------------------------------------------
پی‌نوشت‌ها:
(۱) رجال النجاشى: ج ۲ ص ۶۷ ش ۶۵۱
(۲) ر. ك: خاتمة مستدرك الوسائل: ج ۴ ص ۴۰۴ ش ۱۷۳
(۳) شناخت‏‌نامه حضرت عبدالعظیم حسنى، مجموعه رساله‌هاى خطى و سنگى: ص ۲۳
(۴) ثواب الأعمال: ص ۱۲۴ ح ۱
(۵) الأمالى،صدوق: ص ۴۱۹ ح ۵۵۷
(۶) كمال الدین: ص ۳۷۷ ح ۱
(۷) الكافى: ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۶
(۸) كمال الدین: ص ۳۷۷ ح ۲
-------------------------------------------------

* دانش آموخته حوزه علمیه قم

منبع: فرهنگ نیوز



نویسنده محمد صادق در 08:48 ق.ظ | نظرات()


گرچه در چاىِ عزاىِ تو شكر ریخته اند

ما نمــك گیــرِ تو هستیم ابا عبــد الله ...


【 زِیارَه الحُسَین (ع) فِی لَیلَهِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار یومَ القِیامَه؛】 

زیارت حسین (ع) در شب جمعه امان از آتش دوزخ در روز قیامت خواهد بود.

┘◄ (بحار الانوار ، ج 53 ، ص 315)
.


نویسنده محمد صادق در 11:45 ب.ظ | نظرات()


صفحه اینستاگرام سعید جلیلی با انتشار این عکس نوشت:
 
ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻗﺒﻞ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺎ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺍﻡ ﺩﯾﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻢ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﭘﯿﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﯼ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﻨﯿﻢ. ﺁﻥ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺕ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺧﯿﻠﯽ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﺻﻼ‌ ﭼﺮﺍ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﺪ؟ ﻣﻦ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﯼ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺟﺰﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﻖ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﻼ‌ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺳﯿﺪ! ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻧﯿﺴﺖ ﭼﺮﺍ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻖ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﯿﺪ؟


نویسنده محمد صادق در 12:15 ق.ظ | نظرات()

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی روز گذشته در حرم مطهر احمد‌بن‌موسی (ع) اظهار داشت: افراد متفکر می‌نشینند و ضعف‌های توافق هسته‌ای را می‌بینند و مسائل را تحلیل می‌کنند و ازاین‌رو هر اختلافی راه برون‌رفت هم دارد و درد بی‌درمان نیست که چاره نشود بلکه باید آن را رفع کرد تا اختلاف ایجاد نشود.

وی افزود: مسئولان باید به این نکات بیشتر توجه داشته باشند و افرادی که سر کار می‌آیند تنها رفقای هم حزبی خود را سر کار نیاورند و هر کس شایسته‌تر و لایق‌تر است برای خدمت به مردم انتخاب شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: بار دیگر توفیق الهی نصیب من شد به شیراز بیایم و با صراحت می‌گویم به شیرازی بودنم افتخار می‌کنم که شناسنامه من نه‌تنها ناصر مکارم‌شیرازی است بلکه تمام امضاهای من نیز نام ناصر مکارم‌شیرازی را بر خود دارد.

وی اضافه کرد: شیراز ریشه در عمق فرهنگ و آیین ما دارد و علما و ادبا و شخصیت‌های برجسته متعددی از فارس و شیراز برخاسته‌اند و آثارشان نمایان است و این دیار به‌واقع عالم پرور و دانشمندپرور است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شیراز شخصیت‌های برجسته‌ای را در خود پرورش داده و آثار این شهر نشان از سابقه مذهبی این شهر دارد و تعدد امامزاده‌های جلیل‌القدر و مساجد مشهور آن گویای این مطلب است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: زمانی که مسجد نو که امروز شهدا نامیده می‌شود ساخته شد حدود 100 سال پیش بود و جمعیت شیراز شاید از 40 هزار نفر تجاوز نمی‌کرد اما این مسجد گنجایش 40 هزار نفر را داشت.

وی بیان کرد: امروز نیز به‌تناسب همین بزرگی و عظمت نام و افتخارات شیراز، شبستان بزرگ امام خمینی (ره) در حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) در یک مدت کوتاه با بهترین معماری ساخته‌شده و مکانی است که صدها سال هم می‌ماند و این نشان از مردمی زنده و باایمان و علاقه‌مند به امامزادگان دارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طبیعت عالم دنیا این است که منبع زرق‌وبرق و فریبنده است اما دنیا جای ماندن و ماندگاری نیست هرچند پرزرق‌وبرق باشد بلکه خداوند برای اینکه انسان به کمالات برسد واعظانی قرار داده که این انسان را مرتب موعظه کنند.

به گفته وی، نخستین واعظ پیامبران و کتب آسمانی هستند که برای هدایت بشر آمده‌اند و واعظان دوم آثاری است که از گذشتگان ما باقی‌مانده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: تخت جمشید و کاخ کسری و غیره و آثار باستانی هرچند آثار تاریخی هستند اما برای ما عبرت محسوب می‌شوند و باید بدانیم افراد در این دنیا ماندگار نیستند و این ستون‌های تخت جمشید با زبان بی‌زبانی ما را موعظه می‌کنند.

وی یادآور شد: بنا بر روایات ائمه معصومین کسی که یک ساعت فکر کند ثوابش از یک‌شب یا یک سال عبادت بالاتر است.

مرجع تقلید شیعیان جهان همچنین افزود: امام فرمودند خانه‌های پدران و نیاکان ما نیز باید مورد تفکر ما باشند و تفکر بالاتر از عبادت همین است که امیر مؤمنان بیان کردند بدن‌های بی‌جان عزیزان و از دست رفتگان را که از میان مردم زنده می‌برند بهترین واعظ برای مردم است.

وی ادامه داد: واعظ دیگر نفس لوامه ماست که در زمان انجام امور خیر احساس شادمانی دارد و در زمان ارتکاب خطا از درون به فرد نهیب می‌زند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بیان کرد: هر آن در جهان هستی و طبیعت وجود دارد و حتی برگ خزان اگر به دیده تأمل نگریسته شود عبرت‌آموز است همچنان که یک موی سفید در سروصورت پیدا می‌شود همین عبرت است که می‌گوید داری مسیر زندگی را تا پایان طی می‌کنی.

این محقق و عالم اسلامی بیان کرد: در جامعه اگر تأکید به احیای امربه‌معروف است و مسئولان قضایی و انتظامی برای این مهم تلاش دارند به این دلیل است که شخصیت‌های انسانی متزلزل نشود، حریم‌ها رعایت شده و ارزش‌های والای شیراز که از دیرباز برای ما به یادگار مانده حفظ شود.

وی همچنین گفت: باید به حاشیه‌نشینی در شیراز توجه شود و افراد فقیر و محروم و جوانان بی‌بضاعت که هزینه تحصیل و ازدواج ندارند، بیمارانی که برای درمان هزینه ندارند و افراد نیازمندی که ازکارافتاده شده و در خانه نشسته‌اند در اولویت توجه فرار گیرند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید شهرتان و خودتان در امن‌وامان باشید و فرزندانتان راه سالم را طی کنند کمک به نیازمندان یکی از بهترین راه‌هاست و یکی از مسائل سیر و سلوک الی‌الله کمک به نیازمندان است.

وی متذکر شد: مسئله مهم دیگر این است که باید در شهر و در استان وحدت حفظ شود و اتحاد شکسته نشود که دشمنان ایران اسلامی بعد از 22 ماه مذاکرات نشسته و حرف‌های ناموزون و ضدونقیض می‌زنند و این ما هستیم که باید در همه حال هوشیار باشیم و بدانیم که دشمن، دشمنی می‌کند و در مقابل ما باید متفق و مقتدر باقی بمانیم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر مسئولان این مسائل را رعایت کنند مشمول عنایت خدا شده و خدا هم نمی‌گذارد در مقابل دشمن زبون شویم چنانکه 35 سال ایستادگی کردیم و با یاری خداوند روزبه‌روز هم قوی‌تر شده‌ایم.

به گزارش فارس، در این جلسه هیچ یک از مسئولان اجرایی استان حضور نداشتند و تنها حضور نماینده ولی فقیه در فارس بارز بود.


نویسنده محمد صادق در 07:46 ب.ظ | نظرات()

 

این مطلب صفحه اینستاگرام هاشمی با واکنش کاربران اینترنتی روبرو شده به طوری که بسیاری از کاربران با انتشار نظراتی، اعتراض خود را به این شعر نشان دادند.

در ادامه تعدادی از این نظرات را مشاهده می‌کنید:

- خیلی خندیدم

- دقیقا چه ربطی به تدبیر آیت الله داره؟

- هاشمی خیلی خود بین هستش

- از اینکه با این مطالب طنز مردم رو شاد میکنید متشکرم

- ایشون چی کار کردن که باید عکسشون جلوتر از روحانی و ظریف باشه

- هاشمی برو پسرتو جمع کن نمی خواد لطف بنمویی

- لطفش چیه الان؟ چه کار کرده خاطره جدید از خودش رو کرده؟

- مطلب با نمکی بود

- باور کنید این توافق هیچ ربطی به هاشمی نداشته

- خود گوید و خود خندید به به چه هنرمندید

- ارتباطش به آقای هاشمی کجاس

- راستی حاج آقا از م.ه چخبر؟

- کلی خندیدیم

- جمع کن این حرفا رو

- درود بر روحانی و ظریف

بردارید این مطلب رو آخه چه کاریه

- چرا هاشمی برای خودش لطف نمی نمود؟؟؟؟

- وای خدا مردم از خنده

- چه خبر از آقاپسرشون؟؟؟/ پسرشون که علیه امنیت ملی کار کرد

- پیر مرد پرحاشیه

خدا عاقبت این آقا رو ختم به خیر کنه




نویسنده محمد صادق در 07:40 ب.ظ | نظرات()

روزنامه جوان نوشت: بی‌بی‌سی فارسی در یك هفته‌ای كه از توافق هسته‌ای می‌گذرد، تمام قد پشت دولت ایران ایستاده و از طرفی با همان شدت به انتقاد از منتقدان هسته‌ای پرداخته است؛ نشانه‌ای كه كاملاً نگران‌كننده است. چه چیزی در توافق با ایران هست كه بی‌بی‌سی را اینچنین خوشحال و حامی دولت كرده است؟! و چرا بی‌بی‌سی، منتقدان هسته‌ای و به‌زعم او «عاملان تأخیر در توافق» را مورد هجمه رسانه‌ای قرار می‌دهد؟چرا مجریان بی‌بی‌سی در ۲۳تیرماه روز اعلام جمع‌بندی مذاكرات یكسره بنفش‌پوش می‌شوند و منتقدان هسته‌ای داخلی را در كنار كسانی كه به ادعای این رسانه مانع زودتر تمام شدن جنگ تحمیلی می‌شوند، عاملان بدبختی مردم ایران معرفی می‌كند. عكس‌های بنفش‌پوشی كه یك هفته پس از توافق هنوز در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.‌


می‌توان استنباط كرد توافق حتی جدای از محتوای آن، در ماهیت خود یك دستاورد برای غرب است؛ توافقی كه فقط با نام بدون صفتش هم می‌تواند نظام سلطه را در میان افكار عمومی جهان به یك پیروزی نزدیك كرده باشد. 


بی‌بی‌سی فارسی در یك هفته گذشته علاوه بر حمایت از توافق هسته‌ای، خود را در شمایل یك حامی دولت درآورده است. این شبكه رسانه‌ای حتی تلاش كرده از واژگان معمول حامیان دولت استفاده كند تا همرنگی را حفظ كرده باشد: «دلواپسان منطقه‌ای توافق هسته‌ای با ایران»! واژه دلواپسان از واژه‌های مورد علاقه حامیان دولت یازدهم است. گویی كه چیز عجیبی كشف كرده باشند كه نشانه حقانیت آنان باشد! معلوم نیست چگونه از یك واژه متداول و با مفهوم مشخص برای اثبات حقانیت خود بهره می‌برند؟!
رسانه دروغ‌پراكن در همین راستا ضمن پوشش گسترده اخبار مربوط به استقبال داخلی و خارجی از توافق وین، سعی وافر دارد كه توافق در شرایط كنونی را از زبان عده‌ای از كارشناسان و شخصیت‌ها -عموماً اصلاح‌طلبان فراری از كشور- بستاید و آن را نشانه پیروزی جناح حاكم در قدرت بداند و آنگاه از زبان برخی دیگر آن را دیرهنگام توصیف كند تا با تیری كه به دو نشان پرتاب می‌كند، هم از طرفداران توافق با غرب حمایت كند و هم كسانی را كه به زعم او مانع توافق در ۱۰ سال گذشته شدند، عاملان بدبختی! و عقب‌افتادگی مردم و دولت ایران معرفی كند. 


بی‌بی‌سی در مطلبی با عنوان «توافق هسته‌ای؛ مهمانان دیر رسیدند، ضیافت شام پایان یافته بود» می‌نویسد: «فرق توافق كنونی با توافق فرضی قبل از ۸۴ در این است كه اكنون جامعه مدنی ضعیف و محافظه‌كارتر شده است. بورژوازی متصل به آن و زحمتكشان كه طی این سال‌ها به حداقل معاش رسیدند، بسنده می‌كنند به اینكه توافق كنونی را گام بزرگی برای تحول بپندارند. اما كدام تحول؟ باید این جمله ماركس را یادآوری كرد كه میهمانان دیر به ضیافت رسیدند، شام پایان یافته بود.»
در مطلب دیگری با عنوان «نارسایی اقتصادی و محدودیت سیاسی ناشی از تحریم‌ها نیست» ابتدا می‌خوانیم: «تردیدی نیست كه توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به دلیل كاستن فشار مضاعف از روی شانه‌های بخش‌هایی از جامعه ایران و جلوگیری از خسارت‌های فزاینده اقتصادی و اجتماعی قابل مقایسه با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران است» و پس از این عبارت‌های حمایت‌آمیز، بخش‌های غیردولتی را مسئول عمده نابسامانی‌های اقتصادی و محدودیت‌های سیاسی در ایران می‌داند كه ربطی هم به تحریم‌ ندارد: «تقلای جمهوری اسلامی برای حفظ امكان غنی‌سازی و تداوم برنامه‌های موشكی در حقیقت تلاش برای تضمین بقای قدرت الیگارشی حاكم در عین اجرای الگوی اقتصادی نئولیبرالی و ادغام در سرمایه‌داری جهانی است.»

  رونمایی از اخلاق صهیونیستی بی‌بی‌سی
بی‌بی‌سی همه كینه‌های قدیمی و جدید خود را در تحلیل‌های هسته‌ای كه گویا به دست یك یهودی صهیونیست نوشته شده رو می‌كند: «بلندپروازی اتمی تئوكرات‌های ایران چیزی نبود مگر یك برنامه پر هزینه، بحران‌آفرینی، ضدمردمی و ضدمحیط‌زیستی. این خطر هنوز به تمامی رفع نشده و تنها با دیده‌بانی مستمر و مقاومت مدنی مردم و فعالان حقوق بشر می‌تواند خنثی شود... توافق هسته‌ای نه بر اساس اعتماد میان نظام اسلامی و غرب بلكه بر اساس سوءظن امضا شد؛ سوءظن به ایدئولوژی و ساختار قدرت در یك نظام نفتی بسیجی اسلامگرا، مدرنیته‌ستیز، یهودی‌ستیز و زن‌ستیز كه تنها با نظارت بین‌المللی و فشار جامعه مدنی می‌تواند مهار شود.» 

  لحظه‌شماری بی‌بی‌سی برای توافق 
خبرنگاران رسانه دروغپرداز  در فضای ۲۰ روزه قبل از توافق نیز با انتشار گزارش‌هایی همانند «توافق هسته‌ای، همگرایی در وین، یك صدایی در تهران»، «روزنامه‌های تهران: در یك قدمی توافق‌ تاریخی هسته‌ای»، «گفت‌وگوهای هسته‌ای؛ از ابراز امیدواری چین تا تلاش‌های روسیه»، «روزنامه‌های تهران: جشن هسته‌ای نزدیك است» و «تشكر امامان جمعه از مذاكره‌كنندگان هسته‌ای و تأكید بر رعایت خطوط قرمز» به استقبال از توافق هسته‌ای ایران رفتند و فضای پیش از توافق را كاملاً برای انجام آن آماده كردند. 

  دوقطبی‌سازی معمول بی‌بی‌سی 
گزارش‌های بی‌بی‌سی علاوه بر موضوعات فوق دوقطبی‌سازی بین مردم و حكومت و مسئولان دولتی و رهبری نظام را نیز از دست نمی‌دهد. 
این رسانه در گزارش «آیت‌الله خامنه‌ای و جواد ظریف؛ دو نگاه متفاوت به رابطه ایران و امریكا» سعی می‌كند از اینكه به اعتقاد ظریف «رابطه با امریكا یا هر كشور دیگری ابزار است و باید در جهت منافع ملی به كار گرفته شود... اصل پیگیری منافع و اهداف ملی است» و سخنان رهبر انقلاب كه «سیاست‌های ما و امریكا در منطقه ۱۸۰ درجه اختلاف دارد، بنابر این چگونه می‌توان با‌آنها گفت‌وگو و مذاكره كرد» و مقابل هم قرار دادن برخی دیگر از  اظهارنظر‌های ظریف و رهبر انقلاب نتیجه بگیرد كه ظریف (به زعم بی‌بی‌سی یك اسطوره ملی) یا رهبر انقلاب درباره رابطه با امریكا اختلاف نظر دارند و این موضوع مهمی است (؟!)


اگرچه همه آنچه در گزارش بی‌بی‌سی به ظریف نسبت داده می‌شود، منش واقعی او نیست اما این حقیقت در گزارش مخفی می‌ماند كه اصولاً مقایسه یك مسئول دولتی كه در یك دوره خاص مسئولیت می‌پذیرد با رهبرانقلاب مقایسه‌ای است كه محلی از اعراب ندارد. 


 اما در گزارش مفصل دیگری خبرگزاری انگلیسی بی‌بی‌سی با دستاویز قرار دادن همزمانی صدور قطعنامه ۵۹۸ و ۲۲۳۱ برای صدور دیرهنگام قطعنامه ۲۲۳۱ خسارت‌‌هایی شبیه پذیرش دیرهنگام قطعنامه ۵۹۸ بر می‌شمارد و می‌نویسد: «هزینه پافشاری بر هر دو پروژه (جنگ و هسته‌ای) به میزانی سنگین بوده كه حتی برخی از ناظران برای توضیح آن به انواعی از نظریه‌های توطئه متوسل شده‌اند»(!) و سپس به همان كینه خود از مقاومت ملت در جنگ تحمیلی و تحمیل‌های هسته‌ای می‌پردازد و می‌نویسد: «شاید تفاوت اصلی توافق هسته‌ای با مقطع پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در این باشد كه در مورد اخیر قبل از آنكه خیلی دیر شده باشد، ‌جمهوری اسلامی ایران راه حل حقوقی برای پایان بحران را قبول كرده است. در مقام مقایسه گویی این بار ایران این قطعنامه ۵۹۸ را نه در تیرماه ۶۷- و به دنبال شكست نظامی در حفظ متصرفاتی چون فاو، مجنون، حلبچه، خرمال، موسیان، دهلران و زمین‌های شرق بصره- كه بعد از صدور آن در تیرماه ۶۶ پذیرفته است.»(!)


به هر حال در مجموع این رویه بی‌بی‌سی، بیش‌تر از همه حمایت‌های دولتی آن جای تأسف و نگرانی دارد و باید دولتمردان ما مواظب اظهاراتی كه به رسانه‌های معاند بهانه همراهی می‌دهد، باشند.




نویسنده محمد صادق در 07:23 ب.ظ | نظرات()

روز یک‌شنبه ششم شوال سال ۳۰۵ هجری قمری اولین توقیع امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری برای جناب حسین بن روح از نواب اربعه صادر شد، این در حالی است که پس از رحلت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ بلافاصله غیبت صغری شروع شد و تا رحلت آخرین نایب امام زمان(عج) در سال ۳۲۹ ادامه داشت و پس از آن غیبت کبری آغاز شد.

در دوره غیبت صغری، امام زمان(عج) از طریق چهار نفر نایبان خاص خود با شیعیان در رابطه بود و امور آنان را حل و فصل می‌کرد، این امور افزون بر مسائل مالی، شامل مسائل عقیدتی و فقهی نیز می‌شد، رابطین میان آن حضرت و شیعیان چهار نفر از اصحاب با سابقه و مورد اعتماد امامان گذشته بودند که یکی پس از دیگری این وظیفه خطیر را بر عهده داشته و به عنوان نواب خاص آن حضرت معروف هستند، در این دوره نه تنها شخص امام(عج) از دیده‌ها پنهان بود، بلکه سفرای او نیز به طور ناشناخته و بدون آنکه جلب توجه کنند عمل می‌کردند.

 

 

سومین نایب خاص امام مهدی(عج) حسین بن روح بود که از معتمدان ابوجعفر عمری و از نزدیکان وی در بغداد به شمار می‌رفت، ابوجعفر با ارجاع مراجعین به حسین بن روح، زمینه جانشینی وی را فراهم آورد و در واپسین روزهای حیات، به دستور حضرت(عج) او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ پس از آن شیعیان برای تحویل اموال به وی رجوع می‌کردند.

اقبال در «خاندان نوبختی» اخبار مفصلی درباره حسین بن روح آورده و او را از طرف مادر منتسب به خاندان نوبختی دانسته است، این بدان دلیل است که وی را قمی نیز خوانده‌اند، وی از اصحاب امام عسکری(ع) بوده و با حضور جمعی از بزرگان شیعه در بغداد مانند ابوعلی بن همام، ابوعبدالله بن محمد الکاتب، ابوعبدالله الباقطانی، ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی، ابو عبدالله بن الوجناء وعده‌ای دیگر به جانشینی ابوجعفر عمری معرفی شده است.

 

 

حسین بن روح که از سال ۳۰۵ تا ۳۲۶ هجری قمری به مدت ۲۱ سال منصب سفارت از ناحیه مقدسه را بر عهده داشت، در تاریخ ۱۸ شعبان همین سال، چشم از جهان فرو بست و  پیکر مطهرش در بغداد در سوق الشورجه به خاک سپرده شد.

اما آنچه مهم است در نخستین توقیعی که حضرت صاحب‌الامر(عج) در روز یکشنبه ششم شوال سال ۳۰۵ هجری خطاب به حسین بن روح نوشتند، به امانت‌داری ویژه سومین نائب خود اشاره می‌کنند که متن این توقیع به شرح زیر است:

«نعرفه، عرفه الله الخیر کله و رضوانه، و اسعده بالتوفیق، و قفنا علی کتابه و وثقنا بما هو علیه، و انه عندنا بالمنزلة و المحل الذین یسرانه، زاد الله فی احسانه الیه، انّه ولی قدیر، و الحمدلله الذی لا شریک له، و صلی الله علی رسوله محمد و آله و سلم تسلیماً کثیراً»

 

 

ما او را می‌شناسیم، خداوند بشناساند و او را به طریقه همه خیر و رضای خود عالم گرداند و او را به توفیق خود یاری فرماید، ما بر مکتوب و نوشته او مطلع شدیم و بر امانتداری او مطلع شدیم و به دینداری او وثوق و اعتماد داریم، به درستی که او نزد ما مکان و منزلت آنچنان بلندی دارد که آن مکان و منزلت او را خوشحال می‌سازد، خدای تعالی احسان خود را درباره او زیاد فرماید، به درستی که او صاحب همه نعمت‌هاست و بر همه چیز قادر است و حمد و سپاس خداوندی را سزاست که شریکی ندارد و صلوات و سلام خداوند بر محمد رسول او و آل او باد. (بحار الانوار، ج۵۱، ص۳۵۶)




نویسنده محمد صادق در 07:19 ب.ظ | نظرات()

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات